onsdag 16 juni 2010

Bokleverans!

När huset var städat och pyjamasen på så belönade vi oss själva med att packa upp bokpaketet som kom idag. Jippie!! Det innehöll flera böcker som jag väntat på att få läsa såååå länge! Nu ska jag skriva ett par meningar om varje, jag börjar uppefrån till vänster. (Klicka på bilden så ser ni titlarna)

Befriad: Tredje delen i en serie som jag följer. Den handlar om en självständig kvinna som försörjer sig genom Hansan på 1300-talet. Serien är ibland lite fjantig och overklig men likväl spännande, dramatisk och lärorik. Självklart vill jag se hur det går.
Boktjuven: Denna har fått riktigt bra omdömen och den ser lite "magisk" och läskig ut. Har hört att det ska vara en upplevelse att sjunka in i denna märkliga historia. Och visst är utsidan fin?
Den vita drottningen: Senaste boken av en av mina favoritförfattare, en historia-professor. Hon skriver fängslande böcker om engelsk historia. Denna utspelar sig under Rosornas krig. Jag har väntat på den hur länge som helst! Slukar oftast hennes böcker på ett ögonblick.
Presidentens hustru: Läste en annan bok av samma författare och blev helt hänförd. Denna ska handla om Laura Bush, fast på ett fiktivt sätt. Hennes liv innan och under äktenskapet med en president. Älskar böcker som går under ytan på offentliga personer. Så mycket man inte vet...

Agnes Grey: Helt enkelt för att det är den enda Brontë-bok på svenska som jag inte har läst. Handlar om en tjej som kommer till ett konstigt hus som guvernant. Har ett behov av att frossa i den tidsåldern och i det härliga språket.
Den hemliga historien: Jag vet inte hur många som rekommenderat denna till mig! En bok om mysterium, gränser hos sig själv och andra samt den mänskliga naturen. Känns som en nutida klassiker jag måste läsa!
Det varsamma bruket av komplimanger: Fjärde delen i en serie om en skotsk tidningsutgivare. Tredje delen gjorde mig besviken men samtidigt så inger denna serie en så himla mysig känsla att jag har längtat till den ändå; klassiska konserter, god mat, vardagsfilosofi och regnigt Skottland. Det är jag svag för!
Kvinnohistoria: Inga övriga kommentarer... ska ha den som hjälp när jag skriver min egen bok. Rent faktamässig.

A köpte också några böcker!

Här kommer jag antagligen att norpa Jamie Oliver-boken. Är inte lika frestad som då boken Hemma hos Jamie (underbar inspiration!) kom ut men det dröjer nog inte länge tills jag sitter och bläddrar hänfört i den här också...

Så, nu återstår ju bara frågan, vilken bok ska jag börja med? Snacka om beslutsångest!

6 kommentarer:

  1. Nej Jamie-boken är min! *talar med ihopknipna tänder*

    Bök

    SvaraRadera
  2. Jag har läst de 2 böckerna före Befriad, så jag lånar gärna denna av dig. Läste ju även samtliga av Philippa Gregory för ett drygt år sedan, så där finns en till jag gärna vill låna. Just nu läser jag en bok av en svensk förf. Boken heter Dubbla slag och handlar om en kvinna som är jurist på nån ansedd byrå i Sthlm. Den är inte jättebra än så länge, men man vill ändå veta hur den ska fortfölja. Lånade den på jobbet, du kan få låna den och jämföra med IRL.

    Natti!

    /Sissy J.

    SvaraRadera
  3. Åhh...boktjuven gillade jag. Tror till och med att jag grät en skvätt. Den var skriven på ett lite udda sätt!

    SvaraRadera
  4. Oj vad det ska läsas och snart får ni köpa fler bokhyllor.
    mM

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du ska börja med "Den hemliga historien" av rent egoistiska skäl, är nämligen grymt nyfiken på den :)

    SvaraRadera
  6. EllaPellaPlingPlong18 juni 2010 kl. 19:35

    tycker ff tartt. alt kvinnohistorieboken, för den kommer du att ha nytta av att ha i bakhuvudet medan du läser alla de andra (kolla över dina val så förstår du varför...;)

    SvaraRadera