onsdag 9 juni 2010

Varje dag små framsteg.

Här kommer en kvällshälsning från Paddeborg bestående av bilder.


Kom idag på att vi har nästan uteslutande blommor i lila nyanser. Är inte det konstigt!?

Men det passar ju till vårt numera rosa kök :)

På kvällskvisten tog jag en runda i vår trädgård. All denna sol varvad med regn gör att det växer så det knakar! Vi börjar med det ätbara...

Vi har redan hunnit skörda sparris ett par gånger. Den är lika fin som vanligt.

Vet ni vad detta är? Jag tvivlar på att det kommer bli något av det, i och för sig...
Men det är faktiskt fänkål. Ja, de lever ju i alla fall. Men så taniga de är... Men men, man vet inte förrän man har testat, de kanske tar sig.

Salladen står i små prydliga rader. Huvudsallad främst, romansallad bakom.

Så här års de andra två åren har vi redan börjat skörda färdiga romansalladhuvuden. Det går långsamt.

Kryddlandet har krympit lite efter den kalla vintern.
Vår stora buske rosmarin som fanns där när vi flyttade in är faktiskt stendöd. Vi får väl köpa en ny. Här ser nu persilja, dill, oregano, timjan, apelsintimjan, citronmeliss och isop. Vad man har isop till har jag ingen aning om, det ska jag nog gå ner och slå upp.

Nu över till våra rosor. Snart snart snart, slår dem ut!

Rosenknoppar som just ska till att slå ut är om möjligt ännu vackrare än blommorna själva.

Här satte jag fyra frön av fjärilskrasse, och alla har tagit sig!

Min idé att det skulle hänga krasse ner mot väggen verkar funka. Jag överdriver inte om jag säger att de växer flera centimeter om dagen.

Här är något som växer ännu snabbare, mynta!

Vi använder ofta mynta men dagen efter skörd är det lika mycket igen, om inte ännu mer! Luktar friskt gör det också.

Och vad är detta? En slags iris, eller en slags lilja?
Vet ej! Men den är väldigt stor och hög. Kanske pappa kan rycka in?

Sköldpaddorna har fått galia-melon och de smaskar för glatta livet, dock främst på skalet och inte på fruktköttet. Det luktar melon i hela rummet och det är trevligt. :)

6 kommentarer:

  1. Ojoj, vilken sparris!! Vad fet och fin, är alla så granna? Jag har ingen aning om vad det är för blomma på sista bilden, men när jag får höra namnet kommer jag säkert säga "ja JUSTE det ja"... Det är väl inte sån där gladiol? Nää...

    Måste nog köpa lite nytt till balkongsamlingen, kanske mynta...? Då kan jag göra mojito tills ni kommer nästa gång. :) Dä va väl jättebra.

    /Sis Jo.

    SvaraRadera
  2. Det är en Iris.

    Bök.

    SvaraRadera
  3. Ja JUST det ja!!

    /:)

    SvaraRadera
  4. Ja Bökis, det är en Iris.
    "Vi som vet"

    SvaraRadera
  5. Hoppas sköldisarna njöt ordentligt av melon. Det lät gott :) Synd bara att de inte riktigt förstod att det allra göttigaste inte är skalet ;p

    SvaraRadera
  6. Vilken fin sparris, är det svårt att få det att växa? Hur vill den ha det liksom?

    Gud så gott!

    SvaraRadera