lördag 19 juni 2010

Veckohandla.

Det har blivit lite tradition för oss att äta sallad på fredagarna. Det är så fräscht och gott, dessutom kan man äta det framför tv:n om man skulle vara för trött för matbordet och trevlig konversation. I går provade vi ett recept från senaste AlltOmMat. Kycklingsallad med rädisor, avokado, sparris och sallad. Till det skulle man göra en dressing på äggula, rödlök, oregano och senap.
Blev jättegott! Fast dressingen fick en oaptitligt färg eftersom A tog balsamvinäger istället...

En annan "tradition" (rutin snarare...) är att handla mat på fredagar. Brukar ni också stå och titta på dem framför en i kön, på vad de handlar? Det brukar jag och det slår mig alltid vad olika man prioriterar och föredrar!

Här är vad vi handlade:
Aprikoser! De smakar inte så mycket men jag bara älskar dem ändå! Jag blev så glad för att vi hittade såna! (Nypotatisen ä redan förpassad till kylen.)

Och mejeriprodukter...
Detta är ungefär en veckas ranson. Köper vi inte väldigt mycket sådana?! Andra människor har aldrig så mycket mejerigrejer i sina vagnar. .. Och jag vet att nyponsoppa inte är en mejeriprodukt, men den fick hänga med i samma påse.

Övriga prylar, sånt som är det roligaste att handla!
Chokladen är till mig och påsarna till A. Det är helt prefekt att vi äter olika sorters godis. Som ni ser ska jag göra en ny sats musli idag också.

Och så drycker. Jag dricker varken O'boy eller kaffe, det står någon annan för.
Vid närmare eftertanke dricker jag i princip inget alls utöver vatten och te. Någon gång kan saft eller juice slinka ner. Jag är billigt i drift vad gäller drickande, jag dricker ju inte alkohol heller.

Ja, detta var familjen Paddeborgs veckohandling det! Självklart har vi ju mat i frysen också, vi ska inte leva på detta i en vecka... ( I och för sig hade vi ju uppenbarligen kunnat leva på fil och creme fraiche hela veckan...)

Vädret ute är lite halvrisigt. Paddorna har varit ute i 2 timmar så nu ska jag göra dem sällskap!

3 kommentarer:

  1. Mi följer inköpslistan slaviskt. Impulsköpen står jag för.

    Bök.

    SvaraRadera
  2. he he min Pierre var en slav under matlistor, i affären bokade han av allt han stoppade ner i vagnen, då tyckte jag det var sååå pinsamt. men nu är jag själv där. Det är ju väldigt bra och impulsköpen minskar dramatisk. Vi handlar ofta på torsdaga detta för att godis eller andra goda saker ska finnas kvar till helgen. hi hi, men jag gör precis som du kolla in andras vagnar vad do har köpt osv. dock är det svårare att se på maxi nu när man samla vuxenpoäng med scanning. :).
    sallad är gott, särskilt denna årstid.

    SvaraRadera
  3. Ok, jag läser av dig och Line och lär. Jag är SKITDÅLIG på att planera mina inköp när det gäller mat. När jag var sambo så veckohandlade vi, men det gör jag verkligen inte längre. Borde, jag vet... Det gäller att få in rutinen.
    Tack för den goda maten igår!

    /Sis!

    SvaraRadera