söndag 13 juni 2010

Banan- och chokladmuffins,

Ännu en mulen dag men så länge det inte spöregnar är jag gärna ute ändå.
Först gick jag och A till plantskolan där vi köpte en planta physallis och en kruka, som vi ska ge värdparet i morgon kväll när vi blir bjudna på middag. Sen gick vi hem och röjde lie allmänt i trädgården. Jag drog bort gammal vissen blast av jordärtskockor, rensade ogräs och krattade löv (!). A grävde upp två små träd, cirka 170 cm långa. En japansk lönn satte han i en kruka uppe på balkongen. Gubbfanken blir säkert jätteglad!!

Under tiden lagade vi mat. Grillen skötte sig nästan själv medan vi jobbade.

Scampis och lax marinerat i vitlök och chili. A lade på några speciella spån på kolet och lade sedan över locket. Smaken blev lite rökt, jättegott! Det kommer vi göra fler gånger! Som lätt varmrökt fisk, ungefär.

Det godaste till fisk är nypotatis och enkel sås med dill, creme fraiche, rivet citronskal och dijonsenap. Man ska inte konstra till allting! Rena smaker.

Prövade en födelsedagspresent från mamma och pappa också, muffinsformar i silikon.

Verkligen smidigt, formarna släppte lätt och de var lagom stora. Nu är det tydligen bara att sätta in dem i diskmaskinen så ska de bli rena. Praktiskt.

Gjorde även några större cupcakes med banan i...
Banan och choklad är ju en given kombintion!

Och de blev väldigt goda. Men mäktiga som en hel middag. En halv räcker...

Nu håller jag tummarna för att min kropp samarbetar med min vilja så att jag känner mig tillräckligt kry för att jobba i morgon. Det går lite upp och ner och på ganska låg växel men jag är en envis Knutt ;)


5 kommentarer:

  1. Såna grillade scampi MÅSTE jag prova att grilla nån gång, jag som ÄLSKAR skaldjur. Har du börjat äta det nu, du var väl lite anti sån mat förr?
    Muffinsen är väldigt snygga, jämna och fina liksom. Håller med om att choklad och banan passar bra ihop. Minns att mamma gjorde milkshake med sån smak till oss när vi var små.

    En bild på trädet på balkongen skulle vara kul att se. Eller måste man vänta tills nästa helg?

    Hej och hå.
    /Sis

    SvaraRadera
  2. Du är för envis för ditt eget bästa älskade hustru!

    Bök.

    SvaraRadera
  3. Hur mår du idag vännen? Är du åter på jobbet? Kram!

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna för att du kommit iväg till jobbet idag och att din mage är lite mer sammarbetsvillig nu!
    Vilket sammanträffande med muslin ;) Jag rostade på min lite extra idag för att få den lite krispigare. Men nötet jag glömde helt bort vad jag höll på med så den fick en aningen bränd smak. Men aja, den funkar ändå ;)
    Sköt om dig! Kram E

    SvaraRadera
  5. Blev så inspirerad av dina muffins så idag bakade jag chokladmuffins med banan och en bit mjölkchoklad i. De blev kanongoda så tack för inspirationen. Enda negativa var att jag klämde en innan jag stack ut för att springa och efter 6km hade den åkt hiss upp och ner och jag mådde kanonilla. Annars var de goda..hihi.
    Visst ska du väl med i sommar på rmt:s träff? Det bara måste du!! En endagsutflykt är det nog på tal om.
    Hoppas du kunnat jobba som du ska! Kramar

    SvaraRadera