lördag 5 juni 2010

Balkong-makeover!

Hej!
Jag börjar med en bild från gårdagens middag. Var var extremt trötta och hade väääldigt lågt blodsocker, så vi testade ett recept från senaste Buffé.

Kassler, överbakad med mango, ingefära, ost och senap. Låter det konstigt? Det var det faktiskt inte. Snarare tvärtom. Helt okej gott men ändå lite "jaha". Jag hade väntat mig värsta smaksensationen av alla ingredienser. Men det gick snabbt!

Idag invigde jag min nya mixer! Den var verkligen så enkel som jag önskade; inte tung att lyfta, lätt att diska och de tekniska funktionerna var bra. Jag lade i ruccola, olivolja, rödlök, parmesan, citronsaft, honung och en sked yoghurt.

Mixa mixa! Roligt var det! Smakade utmärkt tillsammans med

grillad lax!
Och potatis!
Gjorde alltså potatissallad av det jag mixat ihop. Nypotatis, cocktailtomater och sparris. Toppengott, snabbt och fräscht!

Och nu mina nyfikna vänner, är det dags att avslöja vad som fanns i min paket! Först;

En tekula! Först tänkte jag ha den på jobbet, men jag har ångrat mig, den är lite för fin för det.

I de andra paketen fanns fler teprylar.

Världens sötaste burk (med fransk text, såklart!) och te med ingefära i. Vilken tur att jag för sommaren har grönt och rosa i mitt kök, allt passar ju perfekt på bänken. Det är så lyxigt att få saker bara för att de är fina, sånt man aldrig skulle köpa själv... fast man borde kanske... Tack!

Vädret idag har varit perfekt och efter att vi rensat ogräs i trädgården kom A på att han ville göra fint på vår balkong, som vi aldrig använder annars. Vi åkte och köpte möbler!

Två uppfällbara bord, en bänk och två stolar. Vad snabbt det blev hemtrevligt!

Vi har kvällssol på balkongen så det var verkligen bra att vi äntligen gjorde det, där kan vi sitta och mysa när det blivit skuggigt på uteplatsen. Gubben i huset bredvid (kokot) ställd sig demonstrativt och glodde på oss med vidöppet fönster. Han har ju tidigare deklarerat att han helst ser att vi inte nyttjar balkongen eftersom vi ser in på hans trädgård då. Haha, som om vi skulle bry oss om vad en tjurgubbe gör, vi har väl andra intressen! Dessutom kan han ju glömma att vi skulle rätta oss efter det. När han stått och glott på oss i omgångar (och han glor verkligen!!) utan att vi tagit notis om det så tröttnade han. Han får vänja sig!

Titta vilka fina pelargoner jag köpte idag!

Ljusrosa med massor av knoppar. Rosa och grönt, innefärgen i Paddeborg för säsongen ;)

Nu är det dags för kvällsmacka!

6 kommentarer:

  1. Balkongen är nu invigd med drink i kvällssolen. Mycket skönt!

    Bök

    SvaraRadera
  2. Vad fint det blev, vilken förändring, ni har ju inte alls utnyttjat detta utrymme förut. Men det är väl inte så konstigt att grannen står och "tittar" in till er, han fattar ju inte att ni ser det för han är ju själv synskadad, nästan helt helt blind, så det gör väl inget för han ser ju ändå ingenting.
    Vilken söt tekula !!!
    mM

    SvaraRadera
  3. Oj så fint det blev!! Men det saknas ju en stol till Joffeknalla.. ? :) Där blir det mysigt att sitta om sommarkvällarna!
    Vad fina saker du fick av C, det var ju paket mitt i prick, verkligen!
    Vad god maten med laxen såg ut, får prova den såsen nån gång. Mango-maten ställer jag mig mer tveksam till, som vanligt när man blandar in frukt i mat. :)

    /SiS!

    SvaraRadera
  4. Tack Teservisen för tebjudningen i torsdags :) Jag har köpt både en vit och en aprikos pelargon nu, blev inspirerad av dina inköp. Imorgon ses vi!

    SvaraRadera
  5. Va fint ni gjorde på balkongen. Bäst att ignorera surgubbar precis som ni gjorde, de kan bli jobbiga!

    SvaraRadera
  6. Helt rätt inställning, skit i gubben och njut av er vackra ballkong. Den ser supermysig ut tycker jag :)

    SvaraRadera