måndag 21 december 2009

Julbords-förberedelser.

Gårdagen var ganska seg den också men idag tycker jag att jag  känner mig lite bättre, ingen feber och mindre halsont.

Jag åstadkom dock lite till julbordet. Mellan host och nys och ipren. (Fräscht!)


Äpple-chutney. Detta ska tydligen vara gott till skinka eller revben. Sötsurt är en bra kombination i mitt tycke och jag hoppas den mognar lite till torsdag.



Svartvinbärs-sill. Mitt absoluta favorit-bär och favorit-te är med svartvinbär, så jag tänkte att en sill med svartvinbär kan inte gå fel. Glömde dock att skölja av saltsillen ordentligt så frågan är om sillen blir alldeles för salt. Det får väl bli en överraskning... (Det är stjärnanis ni ser genom burken!)



Apelsin-senap. Den ska också mogna ett par dagar men jag tycker den blev lite besk när jag smakade igår. Å andra sidan är mitt smaksinne inte det bästa just nu eftersom jag är förkyld.

Jag har även gjort bacon- och pepparrotssill och lime-sill. 

I dag har jag gjort två enkla sallader, en clementin-marinerad rödbetssallad med senap och en rödkålssallad med sultan-russin.

Nu ska en kopp svartvinbärs-te avnjutas i soffan med jag titta på snön som faller och väntar på att nästa ipren ska kicka in.

2 kommentarer:

  1. Vi bär alla vårt strå till stacken när det gäller julafton. Du står för massa god julmat - jag stryker juldukar.. :D
    Det ska bli spännande att smaka dina sillar, vet ju sen tidigare att jag inte brukar bli besviken.

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. Krya på dig vännen!

    SvaraRadera