söndag 20 december 2009

Snön ligger vit på taken.

Snön ligger vit på taken. I dag är det den fjärde advent! Underbar adventsmorgon. Vi inledde med ett par avsnitt av Astrid Lindgrens jul medan solen gick upp och teet ångade.



Snön fortsätter som sagt att falla och i slottet fortsätter julförberedelserna. Det var länge sen stämningen var så hög inför jul och allt beror på snön.

Minns ni bänken jag fick i födelsedagspresent? Tänk vad snabbt tiden går! Nu har den vinterskrud. Vi borde burit ner den i källaren :(

Mina fjäder-vänner är frusna och hungriga. A får ständigt gå ut och sopa bort snö på fågelbordet och fylla på med mat. Nu väntar jag på domherren och bofinken, undrar om de kommer i år?

Nu ska jag berätta vad vi gjorde igår. Vi skulle egentligen ha julgodis-verkstad här med två gäster. Oturligt nog har jag haft feber och halsont sedan i torsdags så vi fick ställa in, men lite julgodis blev det vart efter ändå.

Här kokar knäcken! Vi gjorde även: citronkola, ischoklad med romrussin, chilitryffel, whiskeytryffel och hallonkola. Hallonkolan blev rätt märklig, lite bränd och besk smak. Och den blev inte röd som det stod i receptet. Vi får se vad som händer med den, men receptet åker nog inte in i receptboken i alla fall.

Efter julgodiset blev jag trött.


Låg framför brasan och tittade på flingorna och lyssnade på p1. Vips så hade jag somnat! A väckte mig och hade lagat grönsakssoppa. Hurra, något jag kan svälja! 

Nu har vi saker att stå i här hemma. Mest A eftersom jag fortfarande är ganska risig men jag ska försöka lite jag också.

7 kommentarer:

  1. Idag såg jag bofink här, så den kommer säkert till er också. Det ser faktiskt ut som att vi har bra mycket mer snö än vad ni har, men det kanske bara ser ut så på bilderna. Det är ju helt otroligt att vi fått såhär mycket snö inför jul, när hände det senast??
    Idag blir det nog lite julgodisbak här också. Håll i hatten!!

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. sjukt hög mysfaktor! =)

    /pyro.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar mys.

    BPG

    SvaraRadera
  4. duktiga ni är på att göra julgodis :) visserligen roligare när man är två ;) jag gjorde praliner idag, mamma har en sån tupperwareform som jag fått låna. dock brände jag chokladen direkt, skulle vara lat och köra den i micro. men sen blev det ordentligt vattenbad ist. så det blev kokoskola-praliner. vad ska ni hitta på till nyår? när kommer ni till staun? krya på dig! kramar

    SvaraRadera
  5. Är det ett olivträd du har i fönstret?
    Jag ser också att har en lika fin lykta av en uggla som även Johanna har. var kommer dessa ifrån? Dom är jätte fina, skulle vilja ha en.

    Din A är himmelsk duktig på att ta hand om dig, men det är du värd.

    SvaraRadera
  6. Åh gud vilken underbar bild där med brasan och dig, jag blir alldeles varm i hjärtat och är så svag för såna bilder, den är så speciell med det varma skenet och får vem som helst att bli lugn!

    Gullig Bök du har ;)

    God Jul!

    SvaraRadera
  7. Åhh vad ni jämt är pyssliga och duktiga. Du är en inspirationskälla även när du är sjuk :)

    SvaraRadera