lördag 5 december 2009

Julkonsert och tomteinvasion.


Nu är det fullt upp i Paddeborg! Julen närmar sig och det är dessutom stressigt på jobbet. Kvällarna går mest åt till att göra det absolut mest nödvändiga. Förra veckan var dock jag och Syster D på konsert, vi hörde verk av Sibelius (ingen favorit) och Beethoven (favorit!). Det är fantastiskt att uppleva musik på riktigt, få saker slår den känslan.

I dag var det konsertdags igen! Jag och A gick på en otroligt stämningsfull julkonsert med kör och symfoniorkester.  Traditionella julsånger och psalmer blandades med Bachs Juloratorium och Tjajkovskijs Nötknäpparen. Rigid som jag är uppskattade jag Stilla Natt och O helga natt mest. 

Slottet julifieras i små etapper varje dag. Teburkarna i köket är utbytta till burkar med julmotiv på. Finast är de med gammeldags bilder på! I brukarna är det kryddiga sorter och ett apelsin-te.

Jag har även köpt en mistel och hängt upp mellan vardagsrum och bibliotek. Hilma lägger sig under och väntar på att någon ska komma och pussa henne på skalet. Hon parkerar där så länge att hon får böter!

Jag har ett bokställ (se nedan) där jag sätter upp böcker med fina bilder. Nu till jul är det förstås vinterbilder eller julbilder som visas upp. Men idag hände något fantastiskt och märkligt...

Tomtarna började klättra ur sidorna! Det är sant!! Tydligen hade de väntat på detta tillfälle i flera år! Jag kunde inte stoppa dem.

Med ens var det små-tomtar både här och var i huset.
Äpplena stal de helt fräckt framför ögonen på oss. Snacka om Tippetippetipptapp!

En liten stackare gick vilse och fick klättra upp i köksfönstret och signalera med sin lilla lykta.

Sist jag såg honom låg han under enen och sov. Han kände antagligen sig hemma där. Hoppas de håller sig på nedervåningen i alla fall, börjar de retas med sköldpaddorna blir det liv i luckan!

3 kommentarer:

  1. Ojojoj. Tomtar överallt och tomtar på loftet.

    Himlen i min famn och Stilla natt var bäst.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Oh jäklar i min låda... tomtarna har rymt! Vilken lyx att ha livs levande tomtar här och var i huset. Ska bli väldigt trevligt att få stifta bekantskap med dessa nästa helg. Allt ser väldigt fint och piffigt ut - och ni som säger att ni inte kan.

    Håller med om musiken; den är som allra bäst live. Och under den senaste tiden har jag dessutom haft turen att själv få stå för själva varan. Det är också en höjdare!

    /Sis.

    SvaraRadera
  3. Tar inte Helmer chansen nu då när Himla har parkerat på rätt ställe? ;o)

    SvaraRadera