tisdag 29 december 2009

Julklappar till köket.

Något som antagligen inte har undgått er är att Knuttens tycker om att fixa och dina i köket (speciellt nu när det är renoverat!). Det var därför inte konstigt att flera av julklapparna till mig var köksrelaterade...



Vad är nu detta, en bok??! Jo, min fiffiga mor kom på att detta är en kombinerad meny och matdagbok. Ibland när vi har gäster så skriver jag en liten meny som talar om vad man ska käka och när, ungefär. Så ställer jag den i anslutning till buffén eller köksbordet. Nu ska jag i fortsättningen skriva menyn i boken så det blir lite flott. Det fina i kråksången är att det även blir en matdagbok så att man slipper bjuda folk på samma rätt två gånger och dessutom kan man få inspiration till andra bjudningar genom att bläddra i den. Klyftigt!


Margaretheskålar och suffléformar! Creme brulé, någon?!


Två julklappar! Två koppar till min Taiga-samling (iittala). Är inte dessa sagodjur märkliga på ett vackert sätt? Koppen står på en annan julklapp, nämligen en tekopps-värmare! Den värms med hjälp av datorns USB-uttag. Smart! Perfekt för Knuttens som alltid måste ha lite hett te bredvid sig både på jobbet och hemma. Den fick jag av sköldpaddorna, de är så duktiga och omtänksamma!


Te-kanna från Eva Solo. Finessen med den är att den har en polojumper på sig så att teet håller sig varmt. Det är bara att zippa upp om man vill att det ska svalna lite. Vi fick även en påse gott ekologiskt te.


Sist men inte minst, fick vi en digital matvåg. Hurra! Äntligen! Jag har behövt denna så många gånger när jag har bakat framför allt. Dessutom, när man översätter recept får man enheterna i gram och det kan vara rätt knöligt.
Efter dessa köksinspirerade julklappar är jag bara ännu mer sugen på att tillbringa långa dagar i köket! Tur att vi snart har lite ledigt igen. I morgon jobbar vi sista dagen och är sedan lediga elva dagar. Ljuvligt...!













3 kommentarer:

  1. Prima julklappar!! Gillar verkligen temuggarna. Nu får vi också såna att dricka i när vi kommer, det är trevligt!
    Vad är det för smak på teet?

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. Fin fina klappar, du har varit snäll ser jag!

    Just köksvågen är toppen, den använder jag en hel del!

    Hoppas det går fint att jobba trots att det säkert känns motigt efter lediga dagar, själv längtar man till vardag igen, här är liiite för mycket energi i barnens kroppar ;)

    SvaraRadera
  3. Detta var ju bara en bråkdel av alla julklappar du fick, jag hade hoppats på en bild med dig och julklapps-symaskinen. Har nämligen aldrig kunnat se en sådan bild framför mig tidigare, med tanke på din erfarenhet från skolans syslöjd. Men sedan en tid tillbaka så har tydligen detta trauma lagt sig och din händighet har fått blomma ut. Så nu väntar vi alla på första alstret!
    Mor

    SvaraRadera