måndag 7 december 2009

Knutten tipsar om julklappsböcker.

Julen förknippar jag med böcker! Böcker är den bästa julklappen att både få och ge, enligt mig. Här tipsar jag om lite böcker som ni kan ge bort eller önska er, eller gå till biblan och låna. Många röda dagar är i antågande och då är det skönast att bara koppla av med en läsupplevelser.


Under valnötsträdet
Kokbok av Anna och Fanny Bergström

Min favorit bland alla kokböcker -och då äger jag många! Boken är indelad efter råvaror som författarna gillar; kakao, tomater, ingefära etc.. Riktigt användbara och roliga recept. Inte speciellt komplicerade rätter men ingen bra "första kokbok" heller direkt.  Fantastiskt vackra och frestande bilder.



 Världens mått
Daniel Kehlmann

Först och främst ett stort plus för den tilltalande framsidan! Boken handlar om två egensinniga naturvetare som faktiskt har funnits och ligger till grund för många viktiga upptäckter. Vi får på ett komiskt sätt följa dem i deras liv och bravader genom vetenskapliga genombrott. Jag skrattade högt många gånger på grund av det torr-roliga språket och fascinerades av männens otroliga kunskapshunger och slutledningsförmåga.


 Må döden sova
Anna Jansson

Jansson skriver deckare som även kan läsas som en vanlig roman, det gillar jag! Fallen bygger alltid på aktuella samhällsfrågor och engagerar därför läsaren på en djupare nivå. Just denna bok tar upp frågan om etik kring genetik och medicinska experiment. Hur långt är människans beredd att gå i jakten på utveckling? Frågan relateras till vanliga Svenssons på ett både dramatiskt och lite läskigt vis. 


Den bortglömda konstens att bevara en hemlighet
Eva Rice

Boken utspelar sig i 50-talets överklass. Penelope gör entre i sällskapsvärlden och gör allt för att upprätthålla fasaden trots att kriget har medfört både familjesorg och ekonomiska bekymmer.  Som tur är träffar hon den excentriska Charlotte som blir hennes vän, men ganska snart känner Penelope att det inte bara är hon som döljer något. Boken har ett kvickt och enkelt språk men lurar läsaren. Handlingen är djupare än vad man tror och man lär sig en läxa -fast man njuter fullt ut på vägen dit!


Maisie Dobbs
Jacqueline Winspear

En detektivartad historisk roman. Maisie är flickan som vid sekelskiftet var fattig som en kyrkråtta men som fick möjlighet till en god utbildning och ett kärleksfullt hem genom hemmet hon tjänstgjorde i. Sina kunskaper använder hon till att starta en detektivbyrå och hennes första fall blir att lösa en tragisk historia som utspelar sig i sviterna efter första världskriget. På vägen dit får vi följa Maise genom det som formade henne som människa och det är dessa erfarenheter som leder fram till fallets lösning. Maise är en sympatisk tjej och boken är alldeles lagom spännande och väldigt mysig. 


Vindens skugga
Carlos Ruiz Zafón

10-årige Daniel hittar en gammal bok som förtrollar honom. Hans livsuppgift blir att söka efter författaren -men medan han gör det upptäcker han att hans liv mer och mer sammanfaller med händelserna i boken. Vad har hänt med författaren? Vem förföljer Daniel? Gåtan blir mer och mer invecklad, svindlande och magisk men samtidigt totalt realistisk. En bok om kärlekens makt och gåta.


Den trettonde historien
Diane Setterfield

En döende författare vill berätta sanningen om sig själv och bjuder in en ung tjej för detta ändamål, till sin stora ensliga herrgård. Författaren döljer något i sitt förflutna, men vad? En mäktig, skrämmande och fascinerande familjehistoria målas upp. Allt är inte riktigt vad det ser ut att vara och hemligheter och missförstånd frodas. På sista sidan avslöjas den otroliga sanningen... En 100%-ig läsupplevelse!


Ninas resa
Lena Einhorn

Först orkade jag inte läsa den här boken -det som hände under andra världskriget gör mig så arg och förtvivlad. Men jag läste den ändå och jag är så innerligt tacksam för det. Lena berättar om sin mamma Nina som bodde i det polska ghettot för judar. Vi får ta del av såväl vardagshändelser som hemska upplevelser som Nina och hennes familj och vänner råkade ut för. Nina sänds till ett koncentrationsläger men överlever mirakulöst med hjälp av sin starka livsvilja. Det är vår skyldighet att ta del av dessa sanna historier! Och lika mycket sorg som boken gav mig, lika mycket hopp ingav den. Nina reste sig igen och igen och igen... och klarar sig! Läs den för er egen skull, för att få reda på er fulla kapacitet och drivkraft, men läs den även för alla dem som aldrig reste sig igen.

Hoppas att ni blivit sugna på nya upplevelser och erfarenheter! 

5 kommentarer:

  1. Jag kan rekommendera:
    1.
    4.
    6.
    7.

    Bök.

    SvaraRadera
  2. två av ovanstående har jag inte läst, men de övriga kan jag varmt rekommendera, speciellt den trettonde historien. kunde inte släppa den när jag väl börjat.
    håller inte med om att "ninas resa" är en bra bok (i avseendet "välskriven"), den är förvisso mkt viktig såsom knutten poängterar, men den fångade mig inte. vill man läsa en annorlunda bok i samma genre tycker jag man ska läsa "molnfri bombnatt (över berlin?)" (osäker på titeln). den beskriver ur en ung tyskas synvinkel hur man kunde bli så påverkad av en galning som en hel nation blev, hur blind man som människa är och vad som orsakar denna blindhet.
    många historier har berättats om judarna och deras folks umbäranden, men för att förstå hela problematiken måste man också vända på myntet.

    /pyro.

    SvaraRadera
  3. Ett par av dem har jag läst. Resten får jag väl hugga in på så småningom. Taaack för tipsen!

    /Sis.

    SvaraRadera
  4. Blev mycket intresserad av den där kokboken efter ingredienser, ska kolla upp den :) Har ju julklapp kvar till mamma, kanske hade varit något? Får se :)

    SvaraRadera