onsdag 9 december 2009

Tomtegubben hade snuva.

Tredje dagen jag är hemma på grund av feber och rejäl förkylning. Det bröt ut redan i lördags egentligen så förhoppningsvis är det sista dagen med så starka symptom idag. A är på advokatkurs denna vecka så det blir lite ensamt att vara gräsänka och hemma från jobbet.

Jag ha roat mig med att beställa julklappsböcker. Satt i sammanlagt tre timmar igår och klurade på Den Rätta Boken till var och en. Men det är skoj!

Jag har även läst mycket själv, i Dan Browns  senaste bok Den förlorade symbolen. Da Vinci-koden var ingen höjdare men Änglar och Demoner gillade jag starkt. Den nya boken har jag bara läst knappt hälften av ännu men den hamnar någonstans mittemellan. Klart läsvärd ändå tycker jag; spännande, snabbt tempo, konspirations-teorier och man lär sig saker hela tiden. En perfekt "sjuk-bok". Dock får man ju se upp lite med Brown, ibland presenterar han ju sina egna teorier och åsikter som sanningar och fakta och det är lurigt gjort


Roar mig även med att spana på fåglarna. (Låter jag som en pensionär nu eller!?) Jag har många grönfinkar ( se bilden) och talgoxar. Även en hel del pilfinkar, blåmesar, gråsparvar och koltrastar. Och min favorit: ett par rödhakar som smyger runt när de andra är mätta. Sötnosar! (Bild: Skogsstyrelsen.) Jag blir helt beroende av att mata dem, så var det förra året också. Jag vill att dem ska trivas hos oss.

Tiden går så snabbt och snart är det jul, redan! I helgen ska jag kolla upp de sista klapparna samt bestämma mig för vad jag ska göra för julgodis och julmat nu under tiden fram till jul. Godiset har jag tjuvstartat med som ni vet. Vissa av min julklappar är ätbara sådana, de brukar alltid uppskattas!

Nu ska jag ta mig en stor kopp te så att jag sluta frysa.

5 kommentarer:

  1. Min favoritfågel är nog domherre. Såna ser man ju tyvärr aldrig nuförtiden. Pappa säger att det går i perioder, ibland finns det gott om och ibland glest...

    Skönt att du är jobbduglig igen. Det är rätt tråkigt att gå hemma å va sjuk, fast lite skönt också... särskilt om man bor i ett slott. Då finns det mkt att göra.

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. Jag skickar en stor kram till dig och önskar dig en trevlig lucia. Blir det något lussande för dig? ;)
    Skönt att höra att det tycks vända för dig. Det är bara att hålla alla tummar och tår och tassar för att det ska fortsätta på rätt håll!
    Själv har jag ett läkarbesök nästa vecka och jag är minst sagt ur form. Så det blir väl till att ta fram lite jävlar anamma och röra runt i grytan. Jag är less..
    Men nu kommer jag snart neråt igen. Ska bli skönt. Du kanske har lust att ses vid något tillfälle då? Hade varit kul.

    Lussa lugnt! Kramar!

    SvaraRadera
  3. Hoppas du mår bättre nu vännen!

    SvaraRadera
  4. Hoppas du piggnat till nu och att veckan blir bra, var ska ni fira jul? Med familjen hemma?

    Ser fram emot julen fast vi bara får sämre och sämre kontakt med släktingar men visst får "egna" lilla familj på fyra och en hund får desto bättre gemenskap, antar att man inte kan få allt...

    SvaraRadera
  5. Det sjuka är att hon hade klippt sig (SJÄLV med saxen på dagis) Grrrrr ;)

    SvaraRadera