måndag 28 december 2009

Knuttens julafton.

Julafton har kommit och gått. Jag hade som vanligt en fantastisk jul med mina nära och kära. Jag gillar traditioner (en klar underdrift; jag är klart rigid!) och god mat och det är ju vad julen handlar om mest, eller hur? Förutom att hänga med familjefolket och det är också härligt. Jag är familjekär!

På dagen firade vi med A:s familj och efter Kalle Anka åkte vi (1 km!) till min familj och firade igen. Snacka om dubbel lyx!


I väntan på tomten så åt vi julgodis. Godiset vi hade gjort uppskattades, särskilt citronkolan. Mamma och J hade också gjort godis, mörk choklad med torkad frukt var riktigt mumsigt! De hade även gjort egen fudge genom att smälta skummisar!


J fick en bok av mig (bland annat). Här säger hon överraskat att just den hade hon tänkt att köpa till mig. Hm! Dags att sluta med symbios-levernet med sina systrar eller?! Alla tre samlar vi på Astrid-böcker. Töntar. Boken J fick är Sunnanäng, en hemsk men vacker bok om döden och himlen.


Vi satt länge och öppnade paket. Inte så konstigt, så många som låg under granen. Oförskämt många... Kvällen innan gick jag och lurade på paketen som låg där lite mystiska i granljus-skenet. Läste på etiketter och spanade på vackra papper.

D gör sin numera traditionella jul-gest; Ella gillar julbord! Rödbetor på två sätt samt rödkål med russin syns på bilden. Sistnämnda var godare än vad det låter, syrligt och friskt till all varm och tung julmat.



Jag gjorde ju som sagt sill med bacon och pepparrot samt lime-sill. Lime-sillen var ingen direkt höjdare tycker jag, lime kan bli så fruktigt och parfymerat i smaken. Så den blir det ingen repris på tror jag inte.
Vad jag fick i julklapp kommer på bloggen i veckan lite peu en peu. Just nu sitter jag i soffan med min nya dator och filurar på om jag inte ska gå och lägga mig och läsa julklappsbok. Har jobbat idag vilket var en mental chock efter lata dagar, dessutom har jag nog chockat lilla magen väl mycket med mycket mat och sena måltider.
Hoppas att ni, alla mina vänner, hade en lika fin jul som jag hade och att era mellandagar blir lugna och sköna!

4 kommentarer:

  1. Tack så mycket. Jag hade en lika fin jul som du.

    Bök

    SvaraRadera
  2. vi är BÄST på att fira jul!!!
    /pyro.

    SvaraRadera
  3. Mycket smickrande bild, man tackar!=)
    I övrigt mysiga bilder som speglar verkligheten, det var en mkt mysig jul. Ser fram emot julklappsinlägget. Det är roligt med bilder!

    /Sis!

    SvaraRadera
  4. Tack för din fina redogörelse, alltid lika kul att läsa om vad som händer i ditt liv. Mys på hög nivå verkar det varit!

    SvaraRadera