fredag 18 december 2009

Julkort och en 28-årig tradition.

Denna lilla figur hänger i vår gran. Den har varit med A sedan han var en liten bebis. Han fick den av sin moster som hade varit i New York på julshopping. Sedan dess har den alltid hängt i julgranen hos dem och när han köpte hus blev det dags att flytta med den hit. Snacka om tradition!

I dag fick vi en hög julkort och jag tycker alltid att det är som minijulafton att öppna alla kort. Söta bilder, roliga bilder, vackra bilder och mysiga bilder. Ett par ord från någon man gillar. Varför skickas det inte fler kort, egentligen?

Jag minns förra året denna dag, då låg jag på sjukhuset. A kom upp efter jobbet och hade en packe kort med sig, ett par dagars julkorts-skörd. Jag gick långsamt igenom högen en gång, sen en gång till och så en gång till... tittade noga på alla bilder och vad folk skrivit. Korten lyste verkligen upp min dag. Den perfekta krya-på-presenten! 

I dag har det snöat non-stop. Jag klagar inte! Känns som en jul i en bok. I kväll ska vi titta på Jul med Ernst, enda gången vi kollar in Ernst är på julen för mysfaktorn är så hög.

Ha en fin fredag!

6 kommentarer:

  1. Hur många kulkort har ni fått? Igår hade jag fått 3 st, men kanske har jag fått fler idag. Jag har ju inte varit hemma och kunnat kolla efter.
    Ska du inte ta ett fint kort och blogga om den fina glittriga ängeln du fick med dig härifrån senast D var här? =D

    Ska också se Ernst ikväll, och bönderna. Det blir grejer det!

    /Sis

    SvaraRadera
  2. Jag älskar den snobben! Den var försvunnen när vi klädde granen men det löste sig.

    Bök

    SvaraRadera
  3. Hej knutten! vad skönt att du slapp, kanske ska jag inte tappa hoppet då:) Måste säga att vilken underbar julstämning det verkar vara hos dig, det ser jättemysigt ut! jag ska också köpa en mistel:)
    Jag pluggar förresten uppe i Umeå. Vad jobbar du med nu? Tycker du det funkar med jobbet och UC? många frågor:)

    SvaraRadera
  4. Låter som ni har riktig fin och mysig julstämning, underbart i nya köket att bara gå runt och titta eller har det lagt sig ;)

    Jag är inte alls så mycket för julkort men de kanske hinner ändras ;))

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Det är en fin tradition A har fått med sig. :D
    Jga kommer ihåg förra julen när du inte mådde så bra, tänkte faktiskt på dig häromdagen och hur dåligt du mådde för ett år sedan. Så skönt att se att du mår bättre. (vad jag vet)
    Jag hoppas du får njuta av julmat och annat som du tycker är gott.

    Julkort är roligt jag uppskattar det mer och mer för varje år, även när det gäller vykort.

    SvaraRadera
  6. Håller med! Julkort på mail är inte alls samma sak, det ska vara ett handskrivit kort. Förstår inte att fler och fler skiter i den traditionen.

    SvaraRadera