lördag 20 februari 2010

Ett brott (?!) analyseras.

Jag är just nu -som vanligt föresten -full av spekulation och misstanke. Under gårdagen hade jag, intet ont anande, en mycket trevlig och typisk fredag, med "det där lilla extra". 

Efter att ha suttit på en sömnig videokonferens under förmiddagen begav jag mig iväg för att möta A för lite extra god lunch. Jag åt Caesar-sallad. Lite specialad blev den för mig, det är en av anledningarna till att jag älskar Atmosfär. De är alltid villiga att modifiera en rätt så att jag tål den. Och det är inte bara så att de tar bort det jag inte tål, jag får något annat lika gott istället. Verkligen tryggt att veta, dessutom, att de har koll på vad de lägger i maten. Jag litar fullt och fast på dem vad gäller allergier. Och det smakade utmärkt!

Efter lunch jobbade jag lite till och sedan gick jag och mötte min vän (och tärna!) H. Hon bor vanligen i Stockholm så det var så kul att se henne. Även om det bara var en snabbfika hann vi avverka det mesta mellan himmel och jord. Vi hade bara pausat sen vi träffades sist och nu satte vi samtalet på play igen. Där drack jag en varm choklad med grädde. På EspressoHouse. 

Varför nu denna fullständiga redogörelse på dessa detaljer? Jo! För runt kl 18 samma kväll började jag må illa. När A sen kom hem med en matkasse och skulle börja laga mat fick jag fly upp till övervåningen för jag kunde inte ens se maten och sedan följde en kväll av aktiviteter som jag inte betecknar som ett typiskt fredagsnöje. 

I dag, dock, vaknar jag pigg som en lärka efter 10,5 timmars sömn. Det ser väl inte ut att vara nåt fel på den magen?
<-----------

Nej, och det är det inte heller. Nu längre. (Eller jo det klart, men bara de vanliga.)

Den storas frågan är; vad orsakade mig detta? Först var jag säker på att det var lunchen men efter mammas info om matförgiftning (kommer snabbt!) och en mental genomgång av ställenas olika hygien (Atmosfär; tiptop. EspressoHouse -inte så rent) så är jag säker på att jag sörplade i mig nåt otyg via min choklad.

Men nu är det borta och så kan min helg börja! Hoppas att ni hade en trevligare fredagkväll.

(Kontentan av detta är: underskatta aldrig vikten av hygien. Det gör aldrig jag!! Och jag är alltid glad över konkreta bevis för detta.)

8 kommentarer:

  1. Hm, ja man skulle egentligen gå in i restaurangens kök och kolla innan man beställer mat, fast det blir ju en olägenhet i sig om alla skulle springa in i köket. Petter du vet, han vägrade ju äta på Kinarestauranger sen han levererade öl till restauranger i Stockholm. Kinaresturanger var INTE trevliga.
    Huva!!

    /sis!

    SvaraRadera
  2. Usch vad jobbigt för dig.....

    Ja man undrar ju ibland varför man blir sjuk alltså, man skulle ju vilja vet vart man fått skiten..

    Ha en fortsatt skön helg nu iaf!!!

    SvaraRadera
  3. Usch va hemskt, inte kul alls med matförgiftning! Du kan ringa till miljö- och hälsoskyddskontoret och anmäla misstänkt matförgiftning till livsmedelinspektörerna, om de har fått in fler fall kan de gå ut och inspektera verksamheten där man tror att smittan uppkom och ta prover osv.

    SvaraRadera
  4. Jaså kan man, vad bra tips!

    SvaraRadera
  5. cissi, om du vill kan jag förklara varför du blir magsjuk/matförgiftad efter att du ätit ute. men tänk efter innan du svarar ja...

    /pyro

    SvaraRadera
  6. Ja jag antar att det är för att den som lagat maten nyss kliat sig i häcken eller inte torkat händerna sist han/hon var på toa, men jag menar att man skulle vilja veta EXAKT vem så man kunde jävlas tillbaka ;)

    SvaraRadera