tisdag 23 februari 2010

Superlätt kyckling.

Om jag får säga det själv är jag ganska uppfinningsrik i köket. Jag kan koka soppa på en spik, man tager vad man haver osv.. Jag brukar få ihop ganska smakrik mat trots att jag inte orkar gå och handla alltid. I söndags var en sådan dag då jag experimenterade i köket med bara ett par få ingredienser.

Jag rev apelsinskal och blandade med lite pressad apelsin, vitlök och smör. Jag penslade en hel kyckling med detta. Efter 10 minuter i ugnen spred sig en ljuvlig doft!


Jag öste kycklingen med röran vart efter, så det blev en saftig kyckling och en smakstark sås. Till detta gjorde vi vanligt potatismos men rev ner nästan 2 dl parmensan (!!). Det salta i osten passade bra till det sötsura i kycklingen.

Idag promenerade jag hem med en före detta kollega. Medan solen var uppe var det hyfsat skönt, lite snålblåst och kyligt såklart men faktiskt lite sol också. När det började skymma blev det direkt svinkallt. När jag kom hem tog jag en lång dusch och sedan en sån här...
... varm choklad med grädde -utan magvirus i denna gång!   ;-)

Mätt och varm ska jag nu gå och lägga mig. Ska verkligen bli skönt att komma i väg till ljus och värme snart så att vi återfår lite energi.

6 kommentarer:

  1. Kycklingen var sjukt god.

    Bök.

    SvaraRadera
  2. Kycklingen SER sjukt god ut. Jag är inte uppfinningsrik i köket. Noll komma noll noll fantasi.
    Jag vill också att det ska komma solstrålar. Det är inte det minsta kul att gå ut längre, man blir bara deprimerad.

    Nu ska jag nog också matblogga ba´för det!

    /Sis

    SvaraRadera
  3. det lät som vanligt jättegott! =)
    kanske ska ha en top chef-kväll med "minsta möjliga hemma"-tema!?
    /püss från pyro.

    SvaraRadera
  4. Din dag låter alltid så harmonisk, är det säkert också, min med faktiskt oftast....underbart!!

    Din choklad ser himla god ut!

    SvaraRadera
  5. nu tror jag den här kommentaren ska komma med, tydligen måste jag trycka två gånger för att den ska skickas hm?? nåja vi får väl se.

    maten ser god ut, jag kunde nästan känna doften hit. ;) varm choklad ser väldigt lockande ut, tror minsan att jag och Pierre ska ta oss en kopp ikväll.

    SvaraRadera
  6. kan också säga att du är uppfinningsrik i köket, så roligt att se och läsa om det, ger lite inspiration och matdagdrömmar :) är ni hemma i helgen?

    kram

    SvaraRadera