måndag 8 februari 2010

Födelsedagar och evigt löfte.

Under mycket host och snörvel så brummade vi hem till Blekinge i fredags. 

Första anhalten var A:s föräldrar. Där åt vi god middag med röding, löjrom och sikrom och satt och pratade till sent. Den natten sov jag gott för jag sov i eget rum och slapp ligga och oroa mig för att jag störde A med min förkylning. Efter en mysig långfrukost med ägg och bacon körde vi de 2 kilometrarna hem till mina föräldrar.
Jag och mamma började genast med födelsedagsbestyr; slog in paket, lagade mat och donade.

Mitt på dagen åkte jag och J in till stan för att uppleva en fantastiskt vacker bröllopsceremoni. Det var Cissi som gifte sig och vad ska jag säga?! Jag är så glad för er skull, för ceremonin blev så stämningsfull och lyckad. Du var en verkligt söt brud (foto kommer senare), familjen såg så fin ut där framme vid altaret. Ett stort plus i kanten för att du också niger när du tar i hand. Jag och syster nickade belåtet åt varann när vi såg det ;) Må ni leva lyckliga ihop i alla era dagar!

Hemma igen så drog vi igång födelsedagsfirandet. Vi inledde med fördrink och sedan förrätt.

"Svensk sushi", kallrökt lax med fyllning av wasabicreme, rullade i sesamfrön. Fräscht och gott.

Sen fick J gå skattjakt. Jag och A hade ordnat med frågor och ledtrådar á la barnkalas.

Därefter åt vi varmrätt. A hade gjort potatiskaka med västerbottenost, jag hade gjort whiskeysås, mamma sallad med marinerade kronärtskockor och soltorkade tomater och pappa stekte entrecôte. En god och vintrig meny med starka och rustika smaker. Synd bara att jag kände endast hälften av smakerna...

Sedan fick J öppna sina presenter. Hon fick en massa som tar för lång tid att räkna upp för vi är så bortskämda. Av mig och A fick hon i alla fall ett opera-besök på premiärvisning. Kvällen inleds med bubbel och sedan tre-rätters. Därefter föreställning med kaffe i pausen. Tror att vi kommer att få en pampig och mäktig helkväll. Hoppas! Hon verkade belåten än så länge i alla fall :)

Senare på kvällen firade vi den andra systern också. Hon fick så mycket kläder att hon nu har i princip en helt ny garderob. Det var kul att se henne mannekänga sedan efteråt och allt passade. Under tiden åt vi marängsuisse till efterrätt, en klassiker i vår familj.

Dagen efter körde vi hem, trötta och fortfarande mätta...

Landskapet var vitt och rått men det är vackert. A tog denna bild inne i stan och jag tycker att det är fantastiskt hur många nyanser man kan få fram av en och samma färg.

Knutten är helt slut efter att ha jobbat nu, första dagen efter influensan. Jag ska göra lite pepparmynts-te för halsen och lägga mig. Så nu återstår det bara för mig att säga

Grattis D på 33-årsdagen i dag!! Du är en av världens 2 bästa systrar som jag aldrig skulle klara mig utan!

5 kommentarer:

  1. Grattis till alla födelsedagsbarn och till brudparet.

    Bök!

    SvaraRadera
  2. ååååh! villken söt! =´(
    tack älskade syster!
    och tack älskade äldre syster och familj för helgen, skäms återigen för att jag är så bortskämd! (men, kan inte neka till att jag trivs med det!!! =)

    /pyro.

    SvaraRadera
  3. TACK TACK själva för all god mat och den helt otroliga presenten. Lååångt över mina förväntningar! Nu längtar jag verkligen till helgen innehållandes massage, behandlingar o premiär... MÅSTE gå på klänningjakt asså!!

    Och jag håller med: det var en väldigt vacker brud och en vfin o stämningsfull vigsel.

    /Sis!

    SvaraRadera
  4. Vilken helg, låter supermysigt! Kul med skattjakt, barnasinnet ska alltid finnas kvar :D

    Hoppas systrarna K har haft och kommer ha fina dagar!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket för vackra ord som gör mig varm i hjärtat!
    Vi är lyckligaste nyblivna paret ;)

    Du verkar ha haft en otroligt härlig helg med så mycket god mat, trist dock med halsen för jag vet hur drygt det är att inte känna smaker....

    Hoppas du klarar veckan på jobbet utan att behöva stanna hemma och ligga sjuk!

    Som sagt tack!!! För att ni kom och ville titta!

    SvaraRadera