söndag 21 februari 2010

Marken tittar fram.

I går kände jag 2 gram vår! +1 och lite soldis. Snön började droppa och smälta och kompisar från hösten kröp fram.

Denna lilla krabat ser ju ut att ha klarat sig mycket väl under snön, han väntar väl på den riktiga värmen nu.

Rosenbuskarna som var så fantastiska i somras har inte synts till på några månader. I går kröp dem fram. De ser rätt medtagna ut!

Men observera, barmark!

A jobbade fram garageuppfarten i går förmiddags. Snön var tung av vatten och slask.
Tur han gjorde det förresten, i natt frös det på igen och det hade varit omöjligt att gå där om allt fruset slask låg kvar. Men våren är snart här, subtila små steg men ändock steg, mot varmare och grönare tider.

Helgmorgon betyder långfrukost hos oss. Framför allt när vädret är trist och inget utomhus lockar.

Jag är en riktig periodare vad gäller frukost! Ett tag var det bara korvmacka som dög och sedan vaniljyoggi med rispuffar. Ett tag bemödade jag mig med att göra fruktsallad till varje morgon och för ett par år sedan ville jag ha gröt.

I går gick jag in i en ny period:
Mjukost-perioden! Mjukost är underskattat! Det kändes snällt mot magen efter fredagens äventyr och sedan fick jag mersmak.  Är ni också periodare vad gäller frukost?

A är inte periodare.
På helgerna vill han ha ägg och bacon. Det är visserligen gott men väl kraftigt kan jag tycka. Han tröttnar dock aldrig på det, han kan nog äta det morgon-middag-kväll. (Och själv föredrar jag ägget mer stekt...)

Nu ska jag lägga i ett par pinnar i brasan, det är kallt här idag!!

8 kommentarer:

  1. Kan inte säga att jag är nån periodare vad gäller VAD jag vill äta.. eller jo lite kanske, i höstas åt jag kalaspuffar med vaniljyoggi i flera veckor. Förrförra sommaren gjrode jag en fruktdrink till frukost varje morgon, det höll jag mig mätt på ganska länge. Men mest handlar det om att jag periodvis är sugen på frukost eller inte. Man ser tydligt på jobbet hur viktig frukosten är. Kommer det är tjurig unge på morgonen så kan man ge sig tusan på att han/hon inte ätit frukost. När man sen läser kontaktboken så bekräftas det.
    Men ibland är man ju helt enkelt inte sugen så tidigt på morgonen...

    Så mkt barmark ni har redan! Det har INTE vi. =/
    Och nu snöar det ännu mer...

    /Sis.

    SvaraRadera
  2. Åhh, jag har också en sån där sköldis med svart skal. Min står dock i köksfönstret i väntan på en trädgård att placera den i :)

    SvaraRadera
  3. Anything goes with bacon!

    SvaraRadera
  4. håller med både bök och paddis. anything goes with bacon, and cheese!! =)
    blev det inget foto på tomten!?!

    /puss från pyro

    SvaraRadera
  5. Hej! Ja det var med jobbet som jag var på ost och vinprovning. Det var en fantastisk grej faktiskt. Jag var lite skeptisk innan, men nu vågade jag prova en massa ostar och kom på att jag faktiskt gillar en hel del. Förutom får och getost. det går inte alls hem ;)

    Jag har faktiskt inte bestämt mig om operation ännu. Jag är fortfarande tveksam över en eventuell ihopkoppling. Det är mycket man ska tänka på och ta ställning till. Och jag vet inte om jag är beredd på det just nu. Om det skulle bli något så kommer jag inte att vara beredd förrän tidigast till hösten. Vill gå klart skolan först.

    Ja, humira är skit ;) Det funkade ju inte alls på mig heller. Och kortison är inget roligt, för som du säger så är det ju ingen långsiktig lösning. Tyvärr. Har ni pratat om nästa steg om Humira inte skulle funka?
    Hoppas att lite semester kan få magen att lugna ner sig!
    Ha en bra start på den nya veckan och hoppas att det bara var något tillfälligt kladd med magen i fredags!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Är nog en periodare med, just nu är jag inne i en icke-period, dvs, ingen frukost alls. Kör brunch ist när halva dagen gått och magen börjar känna hunger :) EJ är som Andreas, kan äta ägg och bacon jämt!

    SvaraRadera
  7. Jag är likadan som du, just nu är det macka med prickekorv som gäller och innan var det vaniljyohgurt och hemgjord musli ;)

    Tack så himla mycket för din kommentar blev så rörd, du vet verkligen vad jag menar ibland!

    SvaraRadera