onsdag 17 februari 2010

Mozart efter jobbet.

Redan onsdag! På jobbet fixade jag med lite allmänna på-hugget-grejer (har varit lite på hugget de senaste dagarna...) och ringde Jusek och gafflade lite. Mycket bra. Do not trick Knutten ;-)

Efter jobbet gick jag och C hem till henne och fikade lite i hennes mysiga lägenhet och sedan gick vi på konsert. Vi lyssnade på två stycken av Mozart. Först Flöjtkonsert nummer 1. Flöjtisten var mycket duktig och hade fin ton. Sedan var det konsert nummer 39, vilkens tredje (?) sats är himla bra. Smart nog hade de flyttat bak blåset på behörigt avstånd så att de inte tutade på för mycket, det var skönt det.

Efteråt sa både jag och C att man får sådan energi av musik! Man blir glad och liksom utrensad i hjärnan. Det stämmer verkligen det där, att det är viktigt att använda båda hjärnhalvorna. Har man suttit och tänkt en hel dag framför en dator är det fantastiskt befriande att lyssna på musik. Njuta av den, analysera den. Ta in bilder på instrument och rörelser. Lite som efter man har tränat fast mindre svettigt.

Tredje satsen ur den 39:e symfonin kan ni lyssna på här!

Nu ska jag vänta på att maken kommer hem innan jag går och lägger mig. Borta med vinden är utläst (recension kommer) och jag har börjat med en ny, betydligt mer lättsam bok. Sov gott!

2 kommentarer:

  1. Just Mozart är nog dessutom rätt bra att koppla av till eftersom hans musik harmonierar så bra. Inga extrema utsvävningar och liknande.
    Nu ska jag lyssna på länken!

    Taaack!!

    /Sis

    SvaraRadera
  2. låter jättemysigt! håller med om att det är utrensande för hjärnan, vissa får dessutom sådana endorfiner att de verkar fulla efteråt... =)
    /puss från pyro!

    SvaraRadera