fredag 5 februari 2010

Trädgårdsnerven vaknar...

Hur är läget? I Knuttens Paddeborg är läget bättre men fortfarande oerhört förkylt. Febern har äntligen lämnat Knuttens lekamen och lämnat kvar en hel drös av baciller som måste UT på något sätt. Således är det hostande, nysande, snytande och harklande som står på tapeten. Trevligare än så blir det inte just nu.

Dagarna består av att dricka te och vatten i olika former samt, mestadels, att läsa. Jag har inte mycket kvar av Borta med vinden nu! Jag är väldigt överraskad av boken, den var inte alls som jag trodde. Annars är det nedbäddning i soffan, tv eller allmänt filosoferande i vintermörkret som gäller. Trevligt förvisso men lite ensamt. 


Snön ligger som ett tjock täcke i trädgården och för första gången börjar jag få riktig längtan till våren. Brasans sprakande och värme i all ära men rastlösheten börjar smyga sig på. Jag har bläddrat en del i trädgårdstidningar och se fram emot att börja välkomna årets första lilla liv. När snön smälter ska jag städa i redskapsskjulet, tvätta av ytterkurkor och rensa bort gamla löv i rabatten så att vårblommorna hittar dit. Nåt växthus blir det nog inte för oss i år heller, det är tur att mamma och pappa har ett där paddorna kan få ha semester ibland.

Avundsjuk! Men man kan inte ha för många projekt och det här året är det framsidan som prioriteras och det ska bli så kul att få hugga tag där ute. Förra våren var jag så oerhört trött och svag så min trädgårdslust har samlats på hög och kommer att explodera när det är dags.

Framåt kvällen ska vi köra till Blekinge. Kvällen och natten spenderas hos A:s föräldrar för att gratta hans mamma som fyllde år i går.
I morgon på dagen ska jag och J åka och titta i kyrkan när min/vår bloggkompis Cissi gifter sig. Kul att jag får tillfälle att se er och uppleva ceremonin med er efter allt jag läst om förberedelser!! 
På kvällen ska mina systrar firas, de fyller 30 respektive 33 år.  Helgen får jag väl rätta in efter orken men det brukar inte vara något problem med förstående familjer omkring mig. Vi ska laga en god middag som mamsen och jag har planerat och jag har förberett en skattjakt åt J. 

Nu ska jag gå ner och göra te på färsk ingefära. Hoppas det är gott och bra för halsen.
Till alla er som jobbat en vecka säger jag grattis till fredagen och ha en supermysig kväll!

2 kommentarer:

  1. ha en jättemysig helg i blekinge, krya på dig! älskar te på ingefära, helst med en citronskiva i. Det gör susen för förkylningen ska du se.
    kram kusin.

    SvaraRadera
  2. Fin bild på dig o far i växthuset! Guuud vad jag längtar tills snön smält bort och man kan gå normalt utan att riskera att halka. Färg i ansiktet, ja av solen då alltså.
    Fasen, jag vill resa..

    /Sis!

    SvaraRadera