lördag 1 maj 2010

Siste april.

Igår var det Siste April, även känt som Valborg utanför Skånes gränser. Min familj var här och vi hade årets första grillfest.

Eftersom vissa i familjen äter GI så fick jag utmana min fantasi och hitta på roliga låg-kolhyderat-fria tillbehör till det grillade köttet.

Började med en gammal goding, hämtad ur en Jamie Olivers kokbok.

Grillade persikor med ruccola, getost och parmaskinka. Dressingen gör man av olja, vinäger och en klick yoghurt. Helt klart den godaste salladen igår! Jag kan leva på den...

Sen, en klassiker i ny tappning, coleslaw!

Smaksatte med chili-tomatsås och curry. God, men passar kanske bättre till kyckling.

Och så köttet, grillade revben och fläskytterfilé.

Mellansyster gillar kronärtskocka så jag gjorde en sallad bestående av sådana samt mangold. Lade även ner långbakade cocktailtomater. 

Bakade tomaterna på 100 grader i en timme. De blev mycket godare än vanligt, söta och smakrika! Och så pyste det ut gottig vätska runtomkring från kärnorna och olivoljan.

Sist en riktig primörsallad;


Solrosskott med grillade äpplen, sparris och rödlök. Tyvärr inte våra egna sparris än -men de är på G!

I dag gick vi till plantskolan och handlade en massa grejer, både vi och föräldrarna. Vad får ni se en annan gång. Jag och Mamsen var sedan på Ikea och köpte lite bra-å-ha-pryttlar. Men usch... Ikea en lördag är PEST! Fast fina grejer blev det så det var väl värt det då... Mellansyster låg hemma hos oss och var sjuk, stackaren fick feber igår kväll när de just kommit ner.  :(

Nu har gästerna åkt och jag fixar i sovrummet med nya gardiner, bröllopsbilder och annat.

Trevlig lördagskväll!

Och nej... om ni trodde att jag skulle vara ute med fanorna idag så trodde ni fel.

4 kommentarer:

  1. Bökis var på svågertorp för länge. Gnutten kom på besök. Inte bra.

    Bök

    SvaraRadera
  2. God mat, som vanligt. Jag håller med om den där salladen med grillade aprikoser, den är OVÄNTAT god! och grillade revben kan man ju äta hur mycket som helst! Ledsen att jag inte bidrog med nåt vidare gott sällskap, ska se till att vara frisk tills nästa helg då du kommer hit.

    /Sis!

    SvaraRadera
  3. ser lika gott ut som vanligt :) hann inte med glassfabriken denna ggn, får bli nästa. nästa gång jag kommer till malmö måste vi ses, det lär vara sista gången då som jag pendlar neråt. kramar

    SvaraRadera
  4. Kan verifiera att det var en utsökt valborgsmässomåltid, det var så väl avvägda smaker. T.o.m en viss Truck var helt lyrisk.
    mM

    SvaraRadera