onsdag 5 augusti 2009

Bokrecension: När ödets stjärnor faller


De två flickorna Benny och Eve växer upp i en liten irländsk by på 50-talet och blir oskiljaktiga vänner. De är varandras raka motsatser. Benny är klumpig och osäker men tar sig igenom alla svårigheter med hjälp av sin humor och sitt glada humör. Eve är föräldralös och uppväxt i ett nunnekloster, liten och tunn, men blir ändå Bennys beskyddare. När de börjar på universitetet i Dublin får de uppleva ett annorlunda liv än det i byn. De får nya vänner, träffar unga män och upplever både glädje och sorg tillsammans.

Jag köpte denna bok eftersom jag ville bli lite Irland-smittad inför vår resa. Jag kan verkligen rekommendera den! Båda huvudpersonerna var så sympatiska utan att liksom vara alltför mesiga eller orealistiska. Alla karaktärer i boken hade både bra och dåliga sidor och det tilltalar mig, ofta är det svart eller vitt som gäller, bad guys or good guys. Det är inga overkliga och jättedramatiska händelser i denna bok egentligen utan mer sånt som alla råkar ut för någon gång då och då; olycklig kärlek, vilsenhet i livet, vita lögner som blir till stora problem, en  närståendes död... Men författaren är så skicklig på att skriva engagerande att det blir väldigt spännande och gripande att läsa om. Jag hade nog förväntat mig en mer stereotyp bok, men det var många gånger jag blev överraskad. Jag önskar det fanns en fortsättningsbok för att få reda på hur det gick sen men det verkar det tyvärr inte finnas. 

4 kommentarer:

  1. då lååånar jag den? vi kan bytas vid lite? jag kan ta med två för dig otippade böcker som du lovar att läsa på semestern?

    pepparkaks-pyro.

    SvaraRadera
  2. Är det Meave Binchy som har skrivit den? Den verkar bra! Kan låna den efter Ella.
    Dags för dig att läsa Hattaffären nu tycker jag! =)

    /Sis.

    SvaraRadera
  3. Den läser ju jag nu *morrar bök mellan tänderna*. Du får vänta på din tur!!!

    SvaraRadera
  4. Haha, Mamma vill också låna den så jag får upprätta en turordning efter alla konstens regler!

    SvaraRadera