söndag 9 augusti 2009

Malmöhus


I fredags trampade jag hemåt med lätta tag -semester! La mig i solstolen i skuggan och försökte inse det otroliga.

Senare kom mina föräldrar. De hade kört längst östkusten och sydkusten ner på lite minisemester. Middagen var fixad eftersom de hade stannat till i Kåseberga och köpt rökt fisk.  Mmm, vad gott! Perfekt för en ljum kväll när man vill fira semestern. Vi åt rökt lax, sill och makrill. Vitlöks-rökt sill var jättegott och laxen alldeles krämig och smakstark. Mysig kväll. 


Dagen därpå hade jag bestämt att vi skulle turista lite i Malmö. Vi har nu bott här i 2 år utan att riktigt upplevt Malmös kultur och historia.


Första stoppet var dock Glassfabriken, vem kan liksom undgå att gå inom där när man ska ha en heldag i Malmö på sommaren?? 

Sedan, efter att ha visat vårt fina bibliotek, gick vi genom parken ner till Malmöhus-området. Vi började med att kolla i alla möjliga vattendjur i akvarium-avdelningen och sedan gick vi in på något som hette nattdjurs-avdelningen. 
Titta vilken sötis! Det är en dvärgpung-flygekorre. De svävade i luften när de hoppade, det såg användbart ut. I samma terrarium bodde även två trög-lories som var såååå söta! Den ena satt och åt genom att ta upp fruktibitar från matskålen. Det gulliga var att den ville åt bananen, så så fort han kände smaken av apelsin eller sallad så åkte bitarna tillbaka ner igen.

Det fanns också ett terrarium. Tyvärr bodde det inga sköldpaddor där men många fina leguaner och grodor. Ormar också men de fulingarna kollade jag inte på!!

Sen var vi med på en guidad visning på slottet. Det var intressant och lättsamt. De berättade om en spök-katt som bodde/bor i slottet.

Bredvid ligger Teknikens museum och Sjöfartens museum. Vi gick in där också.



Här sitter pappa och spanar in sjökortet. Det fanns för övrigt även ånglok, hundra år gamla flygplan och liknande prylar. Riktigt intressant och kul att titta på men jag läste nog inte lika noga på skyltarna som pappa...

Dagen var väldigt varm så vi åkte till Ribban för ett snabbdopp. Mamma och A badade medan vi andra satt på stranden. Sen flydde vi fältet illa kvickt eftersom det var nyckelpige-invasion. Det låter som ett skämt men är hel sant.De anföll en verkligen och bet oss. Äckligt.

Ännu en grillkväll. Varmt och skönt att sitta ute.


Grillad entrecôte, vitlökssmör, apelsin-marinerade klyftpotatis och salsa på feta och grillade persikor.

Givetvis kräver en sådan huvudrätt en efterrätt; hallon med maränger och grädde med punsch i. Hallon är nog ännu godare än jordgubbe, eller vad tycker ni?

Nu är vi åter allena här i slottet. Maken har börjat måla ett fönster och jag försöker komma ifatt med tvätten. Pappa har hjälpt oss jättemycket i trädgården och på trottoaren utanför så jag känner mig motiverad att ta vid. 













5 kommentarer:

  1. Tack truck! För trevligt sällskap, rolig utflykt och hjälp i hemmet! Underbart med semester! Maten var hållihattengod! Så det så.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Jösses vad ni har hunnit med!! Slottet låter särskilt intressant, dit kan vi väl gå nån gång? Var det fint?
    Nu dröjer det inte många dagar innan ni invaderar stan. Jag har satt in varningsannons i BLT.

    /Sis Jo.

    SvaraRadera
  3. Låter som vår ena dag när vi var i Malmö =) Fast vi missadde glassfabriken =/

    SvaraRadera
  4. vad mysigt ni verkar haft! den där storögda saken var ju grymt söt, va hette den? frithz påstår som vanligt att han känner honom, men jag är ganska öertygad om att han snackar skit.
    den där maräng-hallon-sprit-efterrätten får ni gärna bjuda mig på någon gång.... ;)

    puss från pyro.

    SvaraRadera
  5. Pyro: Det var ju en slags flygekorre. Men då skulle du se trög-lorin. Ojojoj. Du MÅSTE gå dit alltså, du kommer svimma samt skratta hysteriskt.
    Johanna: Slottet var inte jättefint men ganska roligt ändå. Inte speciellt möblerat. Men jag går gärna igen. Djuren är ju såna vi tål fär de är bakom glas. Fiiiina fiskar som du kommer känna igen från egyptn.
    Tusensköna: Du missade det bästa. Gör om gör rätt, i'll show you.

    SvaraRadera