söndag 30 augusti 2009

Dublin

Nu ska jag presentera Dublin lite kort genom några bilder. Foton av vissa lite "viktigare" platser och byggnader i Dublin visarjag en annan gång, nu blir det bara typiska Dublin-bilder.


Det första många tänker på när man säger Dublin är nog pubar och öl...


... särskilt Guiness. Det är ett mörkt skitäckligt öl som tydligen är väldigt omtyckt. Pubarna är mysiga och så som man tänker sig att en "riktig" pub ska se ut inuti. Och de är nästan alltid öppna för folk dricker mycket öl på Irland!!


Detta är en spira som skjuter 120 meter upp i luften. Står man nedanför och sedan kollar upp på den och sedan ner på marken igen blir man yr, balansen hinner liksom inte riktigt med. Spiran heter Monument of light och står mitt i Dublin. Extra praktiskt för oss eftersom vi bodde i närheten -då kunde man orientera sig efter den!

Här kommer en kändis...

... nämligen Molly Malone! I flera hundra år har man sjungit om henne och legenden säger att hon var en gatu-försäljare som sålde sina varor på Grafton-street. Jag visste inte att jag kunde sången om henne förrän guiden sjöng den, då minns jag att vi sjöng den på engelskan under mellanstadiet! Ryktet säger även att stackars Molly sålde helt andra saker än grönsaker under natten...

Tvärs genom Dublin flyter floden Liffey. Det var denna flod som gjorde att Vikingarna för 1200 år sedan slog sig ner på Irland och grundade Dublin.

Många broar blir det alltså och det är charmigt. Här står jag framför Half-Penny-Bridge. Den är av järn och heter så för att man fram tills för 100 år sedan fick betala en halv penny för att passera, det hade varit så dyrt att bygga den i järn!

På norra sidan om Liffey bodde vi, en gata från floden. Hotellet var 160 år gammalt och hade fem våningar, vi bodde på översta våningen. Rummet gav en väldigt brittisk känsla och hade till och med en öppen spis, men ingen ved :(  
Jag tvingade A att fråga i receptionen om det spökade men det sa de att det inte gjorde. Det tror jag inte på, ett hotell som är så gammalt måste nästan ha en osalig ande någonstans...

Så här såg det ut om man kikade ut från vårt fönster. Notera åskmolnen som alltid lurade om hörnet. I fjärran ser man Wicklow Mountains.

Vi trivdes bra på hotellet och framför allt var det rent. Det kom till och med en tant och inspekterade städerskan så ingen kunde slarva.

Rent allmänt om Dublin tyckte jag att staden var rätt sjabbig. Många halvt förfallna hus som såg rivningsfärdiga ut. Byggnaderna och omgivningarna var gråbruna av all sten. Vi var väldigt förvånade över att det var så mycket tiggare, folk satt och tiggde med sina små barn i famnen. Jag har aldrig upplevt något sådant innan och det var obehagligt att se för jag visste inte vad jag skulle göra... Väldigt många alkoholister och knarkare såg vi också. Det blir väl så när alkohol är så väl involverat i kulturen. Folk gick ju från jobbet till puben även mitt i veckan. Men man blir illa berörd om man inte är van vi det.
På den positiva sidan finns dock att människorna var enormt trevliga och hjälpsamma. Staden innehåller också mycket att se särskilt för historie-nördar som jag! :P  Och mycket var gratis, museum och sådant. 

I dag har jag kokat sylt på en massa plommon och vinbär. Jag har även bakat muffins med plommon i. Medan vi var borta så tog min kära syster hand om mängder av plommon och äpplen, kokte sylt, marmelad, kompott... vilken husvakt alltså! Tog sig an sånt man inte ens bett henne om! Till och med rabatterna var rensade! Hon var här i dag på fika och fick ett par presenter som tack för hjälpen!

Nu är det för sent för Knutten att vara uppe så det är dags att ta adjö för den här gången!

7 kommentarer:

  1. Oj oj oj. Mycket öl blev det...

    Bök

    SvaraRadera
  2. Vad beror det på att personen som sitter på puben är så suddig? Har fotografen druckot några Guiness?

    SvaraRadera
  3. hahaha! =) ja det var verkligen den bästa bilden, den på bök på puben. fokus typ... på saltkaret på bordet bakom? =)förstår att det blev tungt med öl för en så ovan drinkare som michis.
    klart där fanns spöken! det finns det alltid.
    och härmed utfärdas en varning för plommonsylt! tom måttlig konsumtion kan leda till överdriven peristaltik.

    pyro.

    SvaraRadera
  4. Nu ska vi reda ut det här: Ja, fotot är något suddigt. Det beror på att Bök envisades om att jag skulle knäppa en bild med HANS monsterkamera som jag 1, knappt orkade hålla utan att få mjölksyra samt 2, inte har en aning om hur man "kör". Man ska skruva på objektivet tills det blir skarpt. men det blir aldrig skarpt när jag skruvar, någonsin. När man triceps börjar darra och flämta och bränna knäpper jag så att jag är av med eländet. Resultatet blev ju sådär. Fotografen själv drack coca cola eftersom hon, som bekant, inte hänger sig åt berusningsdrycker.

    Pyro: Peristaltik vet jag ALLT om. Du också, får jag förmoda 8)

    SvaraRadera
  5. Är det ingen mer än jag som ser att pub-bilden är regisserad! Mycket snyggt gjort! Klart man ska trixa med bilden man tar på en pub, hallå!!??

    Spöken finns det överallt, nästan. Bara det att de inte alltid väljer att göra nåt väsen av sig.

    OCH... jag vet också allt om peristaltik. Kan jag göra annat, med er 2 i familjen?

    /Sis.

    SvaraRadera
  6. Förresten... tanten som säljer varor på Grafton Street, det är lite som vår Fiskargumma över henne...

    /Sis once again.

    SvaraRadera
  7. Finns det något öl som egentligen är gott? Usch och fy för sånt!

    SvaraRadera