tisdag 11 augusti 2009

Inventering av Knuttens grödor.



Dags för uppdatering, vad har hänt i Knuttens slottsträdgård på sistone?



Klasar med druvor hänger tungt. Vi har aldrig haft så här mycket druvor! Det beror nog på att vi har varit bättre på att rensa bort bladen i år så att druvorna fått sol och värme och näring som annars bladen skulle ta. Hoppas att de hinner mogna innan det vänder och blir kallt. Druvorna är förresten av sorten Merlot, alltså inga höjdare (men helt ok!) att äta som de är men bra att göra vin på. Vilket vi inte gör.



Denna buske är av fransk import av husets förra ägare. Den blommar långt in på hösten. Varje år har vi trött att den är död för den har sett så torr och kal ut, men så plötsligt upphör skruttigheten och sen går det i rasade fart med både blommor och blad!



A satte en tomatplanta i den ena sköldpadds-hagen. Den trivs där intill väggen, soligt och gott. Inga röda tomater än dock, som ni ser.

Vattnat. Klippt. Rensat. Gett näring. Noterat. Ja, så när inventeringen är gjord är det dags att gå tillbaka till semester-läge. Koka en kopp te...

... och sätta på talboken. Ser ni att jag har slängt upp tassarna på bordet...? Det var ju stilfullt!!

Hilma följde med på exkursionen och var efter detta totalt utmattad. Hon tackade för sig och påminde om att det är en dag i morgon också. Skottade upp en liten grop bredvid timjan-tuvan och somnade. 

Det ser ganska skönt ut, faktiskt. Men jag vill inte pröva.

I dag har jag cyklat till ett antikvariat och spanat in böcker som är slut hos förlagen men jag kunde inte förmå mig att köpa.  I kväll har vi varit på auktion. Vi köpte ett stort (nytt) parasoll vilket vi verkligen behövde. De hade en del andra fina saker men jag kände mig inte på köphumör (haha, som jag någonsin är det...).

6 kommentarer:

  1. Jag har också barnstorlek, typ 16 eller 17 eller vad det var, haha söt är den iaf :)

    Vad tar du för att spela den på vårt bröllop då?
    Du är säkert kanonbra!!!

    SvaraRadera
  2. Din far har varit bra på att plocka vinblad...

    Jotack! Köphumör... Jag ville ha massor men det blev bara ett parasoll.

    Bök

    SvaraRadera
  3. Oj så mycket vindruvor. Skicka ner JOhanna så hon får stampa/trampa till lite vin. :D Jag ska nog ta och satsa på vindruvor nästa sommar. Min Tomater är inte heller röda, bara en massa gröna, men snart så borde dom bli röda tycker man.

    Jag har aldrig testat talbok, men funderar stark på det i bland när det är så jobbigt att hålla upp en bok. Man vill läsa mer , men armarna säger igrån. :D

    Mysiga mjukisbyxor, det lilla man ser. Jag älskar mysbyxor.

    SvaraRadera
  4. haha! =) guldkommentar från line! "boken är så tung så jag orkar inte läsa!" hur mkt väger sonen nu...? ;)
    tror du inte det går att göra typ marmelad eller liknande på druvorna?

    mvh pyro.

    SvaraRadera
  5. Det är fint med vinrankan mot det vita, det ser medelhavigt ut!

    Line vill ha vin, verkar det som. :D

    /Jo!

    SvaraRadera
  6. Den översta bilden var ju helt ljuvlig, ser nästan ut som den är tagen från en trädgård i södra Europa...

    SvaraRadera