onsdag 19 augusti 2009

Lunch-gäster i trädgården.

Idag smakade Hilma persilja och bestämde sig för att hon nog gillar det igen. När vi fick henne för 17 (!!) år sedan älskade hon det och åt det en hel sommar. Efter det har hon ratat det. I dag bestämde hon sig tydligen för att ändra sig.
Jag tror att det har varit en köksträdgård på husets östra sida, när det bygdes 1920 och många år framöver. Där växer nämligen flera grödor "vilt", bland annat persilja av riktigt god kvalité. Små tuvor både här och där. På samma ställe har vi ju även riktigt gamla sparris-plantor.

En annan som kom på lunch hos oss i dag var Jösse.

Vad glada vi blev för detta spontant-besök! Han mumsade hungrigt på lite gräs och pioner. Jag har lagt fram morots-blast och nedfallan äpplen till honom vid busken han burkar smyga i. Det brukar han smaka på, pyret! Lägge märke till fräknen i örat, vi vet att det är han. Han ärknappt rädd för oss längre, han har blivit en blassé kanin.

Själva åt vi matjesill och det är en av mina typ 5 favoriträtter. Jag har älskat sill så länge jag kan minnas och särskilt matjes och ansjovis. Jag åt mer än vad jag gjort på 10 år! (Nej, men på en månad i alla fall.)

Dessa blommor heter något med sköldpadda, jag tror det är sköldpaddsört. Vi fick dem av svärmor när de skulle flytta från sitt hus så vi har så att säga adopterat dem. Nu har de dock köpt ett eget hus igen (inte blommorna!) så det kan hända att jag skänker tillbaka dem om de vill ha. Men en sparar jag gärna. De trivs hos oss i alla fall. Och jag klurar på vad de har med sköldpaddor att göra...


Jag har tidigare rapporterat om mina oerhörda nederlag vad ambelangar squash. Jag förodlade, satte ut i landet och har vattnat och gödslat och allt möjligt. Plantorna är pyttiga och lär inte bära frukt. Men! Nu börjar det växa squash-plantor både här och där, utan att jag satt några. Ehh...?! Exempel ser ni nedan. En växer i vår kompost. Jag överdriver inte om jag säger att plantan är 2 meter lång och har 15 blommor. Jag fattar ingenting av squash-odling.

Usch, det var ett riktigt risigt foto, jag får öva mig. Men kontentan framgår nog.

Och vad vill jag säga med denna bild egentligen? Bara att gult är min favoritfärg. Jag hade gult i mitt rum när jag var en liten smula tills vi flyttade 8 år senare och jag tror att detta har präglat mig. Tack mamma för din osannolikt goda smak! Tänk om jag var fixerad vid djurmönstrat eller beige. Jag vill ha gula gardiner i sovrummet men maken verkar invända. Men allt är förhandlingsbart. 8)

I dag har vi förberett inför förberedelsarna inför resan. Det är bara jag som kan göra något sådant. A har målat fönster (vilket inte alls har med resan att göra förstås) och jag har städat huset och tvättat lakan eftersom jag hatar att komma hem till ett skitigt hus. Då måste jag sätta i gång och städa direkt när jag packat upp.
Vi var i stan och lämnade böcker på biblan och då gick vi förbi Glassfabriken. Vilket sammanträffande! A är en väldigt tålmodig make. Jag provade kokosglass med chokladsås och det smakade som coco. A har även åkt lite ärendet åt mig till apotek och annat så imorgon kan vi börja packa och dona.

Godnatt från Knutten!

7 kommentarer:

  1. Jag hade också en Squash men kastade den häromdagen på komposten tror jag för det blev gröna söta frukter som sedan bara skrumpnade ihop och dog, och så var det med alla!!
    Trist!

    Du verkar ha gröna fingrar så du får nog fina grönsaker.

    SvaraRadera
  2. Herre jösse! Vilka söta lunchgäster!

    As for the yellow. Vi får se hur det slutar...


    BÖK

    SvaraRadera
  3. gult är fint, har dock inte fastnat för det i inredning än, köpte dock en tavla på ikea med röda och gula blommor som ska pryda mitt kök :) trevligt att se jösse igen! trodde han lämnat er, varit så tyst på den fronten.

    rebbit

    SvaraRadera
  4. vilken gottegris! hela munnen full!
    skit samma var squashen växer, det är väl bara bra att den kommer upp öht?!
    mamma hälsar att ni ska varna jösse inför frithz-besök i veckan.

    mvh pyro och pyro-mamman.

    SvaraRadera
  5. DU är koko!!

    (Du skulle bara se vad "jössar" vi har här på vår innegård. De ynglar ju av sig som.... kaniner!!)

    (Hur kommer det sig att du ätit så mycket just idag? Magen bättre?!)


    /Sis!

    SvaraRadera
  6. Så söt han är Jösse hare. Vi brukar ha tre stycken här. men jag ser absolut ingen skillnad på dom. Du tar jätte fina bilder. har du en värsting kamera? jag vill med ha en ny kamera börja bli drygt och foto med sin mobilkamera.

    Gula gardiner lät jätte cool, en färgklick är ju aldrig fel.

    SvaraRadera
  7. Håller med dig om gult, det är otroligt vackert och rogivande. Det gör en liksom varm =) Hoppas maken ändrar åsikt ;p

    SvaraRadera