söndag 2 augusti 2009

Utflykt på Österlen.

I går sken solen och vi hade utflykt i sikte. Min tidigare nämnda vän T var hemma på semester på Österlen och henne ville vi givetvis passa på att träffa så vi bestämde oss för en Österlen-tur.



Jag älskar Österlen! Jag har familjeband dit på mammas sida och jag och A gifte oss där i höstas, precis som många generationer i vår släkt gjort innan oss. Doften av hav och tång är underbar, mitt hjärta börja slå långsammare när jag känner den.


Det är ju inte bara målet som är meningen utan även vägen, brukar det ju heta. Det stämmer faktiskt! Vägen mellan Malmö och Österlen är ett mål i sig. Se vad vackert säden böljar sig. Skånsk jord är riktiga grejer det! 

Vi mötte upp T inne i Simrishamn där vi gick en promenad. Usch, vad mycket folk! Vi körde vidare upp till Kivik och åt på Blåsingsborg. Vi satt på en lugn och skön innergård i skuggan av murar och träd. Svalt och god mat.


Sen körde vi ner till Skillinge för lite efterrätt. Tänk att de har Glassfabriken där med!! Jag provade Äpple och Kanal-smak. Smakade äppelkaka. A gick runt och fotade lite medan jag och T snattrade och andades in havsluft.

När vi hade lämnat av T som hade en tid att passa åkte vi till Brantevik. Och vad såg vi där?


Jo, en mink som lekte kurragömma med oss! Den stack fram huvudet lite här och var i piren och liksom smög nyfiket på oss. Jag har aldrig varit så nära en mink. men den var gullig.


I Brantevik började det blåsa lite och molnen drog ihop sig. Jag älskar att känna blås, det känns som livet! Det kom kastvindar som nästan kastade omkull mig. Sen körde vi hem genom fälten medan vi lyssnade på musik som jag hade valt!


Detta köpte vi på en butik utanför Skillinge. Det är te med citronmarängpaj-smak (???) samt äppelmust,det är bara pressade äpplen där i, varken socker vatten eller annat. Den var mumsig!

Jag har förresten köpt en kamera. En Nikon som är lila. Jag är kass på att ta bilder (se t.ex. ljuset på nedersta bilden samt mink-bilden) eftersom A är så intresserad av foto. Men jag tänkte jag kunde lära mig hjälpligt i alla fall.

Nu ska jag cykla och köpa lite blomster!

6 kommentarer:

  1. Jag tycker det ser ut som att det blir väldigt bra bilder med kameran! Bättre än med min. Undrar om jag har fel inställningar på min, för jag tycker bilderna blir både gryniga och utan skärpa.
    Mysigt ni hade det igår. Jag blir sugen på att åka dit. Äppelmusten låter intressant!

    /Sissy

    SvaraRadera
  2. Dina bilder är kalasfina! Se tex på minken. Toppklass!

    Bök

    SvaraRadera
  3. Österlen, det bästa utflyktsmålet som finns och det bästa stället på jorden. Bilderna är jättefina. Och så kunde dina föräldrar konstatera att du på dessa bilder är en kopia av din mor i unga år. Frisyren och lite annat har bidragit till att du åter har blivit lik din mor, precis som när du var liten. (fast mycket sötare förstås)
    Mamsen

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder och vilken mysig utflykt. Skåneland är väldigt fint, det måste jag hålla med om. Firar inte ni 1 årigt bröllop snart?? Jag håler med din mamma, du är jätte lik henne sen du klippte av håret.

    SvaraRadera
  5. Var du tvungen att nämna det där med glass, nu blir jag ännu mer sugen ;o) Abstinens!

    SvaraRadera
  6. nej asså, jag tycker _inte_ paddis är sötare än mamma!!! ;)
    skämt åsido, bilden på sädesfältet var jättefin! vilsam i färger och struktur.

    minken hette michaela mink, enligt frithz. han känner henne.

    puss från pyro.

    SvaraRadera