måndag 10 augusti 2009

Lediga iakttagelser.

Tre lediga dagar har gått varav en semesterdag. Jag måste vara en vane-människa för jag har redan börjat notera upprepningar, ett mönster... småsaker i vardagen jag tenderar att göra så fort jag är ledig. (Baserat även från tidigare lediga dagar.)




Lägger lång tid på läsning av morgontidningen. Särskilt A-delen och gärna utomhus. På trappen, i solsängen, vid utemöblerna, på gräset eller på bänken. Dagen står för dörren och gläntar lite, ser ni?


Spanar upp mot himlen i hopp om att finna en ledtråd om vädret. Är det regnmoln? Bör jag hämta in sköldpaddorna? Eller är det åska? Ska jag stänga av datorn? Nej det blåser nog bort. Från vilket håll blåser det? (Nej, bilden är inte tagen från vårt hus. Vi ser inte torson från huset.) Drar ofta slutsatsen att det nog regnar i Ängelholm. (Måste försöka undersöka detta närmre på SMHI:s hemsida. Det kan inte alltid regna i Ängelholm. Eller kan det? Karin?)

Tid att ha beslutsångest över pålägg på kvällsmackan. Lösning: Dela mackan i tre delar. Vinnaren: Philadelphia och citronmarmelad. Den äter jag sist.



Lägga sig i sängen på kvällen och inte bry sig om tiden. Jag behöver inte stappla upp klockan alldelesförtidigt morgonen därpå. Jag kan ligga och läsa tills jag blir less på boken. Lyssna på cd-bok och kolla upp i taket. Eller, helst, lyssna på musik och spana på stjärnor men framförallt flygplan. Var ska de planen? Pusslar vädersträck och kartor i huvudet.

Nu ska jag natta sköldpaddorna!

5 kommentarer:

  1. Jo vanor är du bra på! Tycker att din nya är bra.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Citronmarmelad och philadelphia... den lät god du! Den kanske jag måste prova!!
    Ni är VÄL värda semester nu, ni som slitit medan alla vi andra varit lediga. Nu när tiden finns så kanske det rentav blir TVÅ timmars skrivande på boken per dag? (Allt för att jag ska få läsa det första utkastet snart..!!) :P

    /Jo.

    SvaraRadera
  3. i-landsproblem, påläggsdilemmat...
    menar du att du skulle vara vanedjur? nu förstår jag inte riktigt...?

    puckad pyro.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker dina lediga dagar verkar vara helt underbara!

    SvaraRadera
  5. Men var är mina kommentarer??? SUCK!!!

    SvaraRadera