tisdag 4 augusti 2009

De fyra årstiderna.

Jag har nog inte riktigt vant mig vid att ha en kamera än... i alla fall inte fått en rutin på att ta bilder vid rätt tillfälle. Kameran har fått följa med överallt sedan i fredags eftermiddag men själva praktiken är det sämre med.

Detta medförde att när jag var bortbjuden på middag i söndags glömde jag knäppa bilder på maten. Slarvmaja! Vi var hos min (ena) syster på middag och fick jättegod mat, bland annat quinoa-sallad med rödbetor och fetaost i, samt coleslaw. Jag älskar coleslaw och denna var verkligen perfekt för den var inte så tung och full av majonnäs som de vanligtvis är.

Min syster har en sambo som heter Frithz. Jag är tyvärr allergisk mot honom så han får ligga och sova på balkongen när jag hälsar på.

Visst är han ganska söt? Han är väldigt rolig i sin personlighet också men jag är lite rädd för honom ändå. Nu när han är äldre är han i och för sig rätt lat och sällan på bushumör och det är skönt tycker en fegis som jag.

I går var jag och A på konsert och det var jättebra!! Vi lyssnade på en kammarorkester från Köln i St Johannes-kyrkan. De spelade först De fyra årstiderna av Vivaldi och det är ett mäktigt verk att höra live. Mitt i konserten utbröt ett oväder, ett riktigt oväder! Regnets dån hördes tydligt när de spelade svagt och i pauserna. Ibland mullrade det i bakgrunden och blixtrade utomhus. Det blev så stämningsfullt! 


Samtliga i den lilla orkestern var fantastiskt duktiga. A hade i princip inte varit på klassisk konsert innan och det var roligt att introducera honom i det. Han gillade det och var imponerad och upprymd. Efter pausen spelade de lite blandat och avslutade med ett av mina top-3 verk, en sats ur en konsert av Haydn för cello. Hur stor chans var det!?! Jag höll på att trilla av bänken när jag hörde första tonerna. Dessa har jag somnat till de senaste månaderna, jag lyssnar alltid på den en gång för att koppla av och möta sömnen. Konstigt!

Från det ena till det andra; här ser ni Physallis-plantan jag fick när jag fyllde å i maj. Den har nu börjat producera bär så att det står härliga till. Fast det är inte mogna än. Plantan dricker jättemycket så den måste vara överlycklig efter de senaste dagarnas regn.

Nu är det bara 3 dagar kvar till semestern och jag går på mina reserver. Nu ska jag sova så att min mage hinner skärpa sig innan det är dags att gå upp igen. Godnatt på er alla!

6 kommentarer:

  1. Ellas cole-slaw är typ den enda oms jag tycker är gid. Den är RIKTIGT god. Eller, jag tycler om andra också, men såna man frå på restauranger är för mastiga och vämliga.
    Om du är rädd för Frithz så vet jag inte hur man ska beskriva vad jag är... Skräckslagen räcker nog inte...

    //Sissy Jo Man.

    SvaraRadera
  2. vad du är duktig med Physallis-plantan. Jag hade en en gång och den blommade och blommade, men jag fick aldrig frukt. Men min mamma och farfar fick hur mycket som helst. Denna frukt är ju så gudomligt god. Den där Frithz ser väldig gullig ut, kan han vara så farlig. ?? :D

    SvaraRadera
  3. Ojoj, det märks att det var mörkt när jag satt och skrev förra kommentaren. En miljon stavfel ungefär. Hahaha!!

    /Jo.

    SvaraRadera
  4. Maten var väldigt god. Bra komponerad meny!
    Konserten var hållihattenbra! Haydn var pricken över i.

    Mycket fina bilder!

    Bök

    SvaraRadera
  5. Hm, vad är F. för slags djur? Iller?

    SvaraRadera
  6. tom lammköttet undrade var bilderna på maten tagit vägen!
    det var treligt att ha er här, det blir ju inte så ofta.
    frithz hälsar att han är en iller, och förstår inte varför alla blir så panikslagna om han såm bara gäspar.

    mvh pyro.

    SvaraRadera