lördag 29 augusti 2009

Howth och Malahide


Nu, mina små vänner, är Knutten tillbaka efter sina strapatser. Jag har så mycket att berätta att jag gör det lite peu en peu, tänkte jag. Och inte i kronologisk ordning utan så som det faller mig in.

Vi bodde på ett hotell i centrala Dublin och gjorde kortare och längre utflykter därifrån. 

En dag åkte vi med tåg ut till kusten norr om Dublin, ungefär 5 mil uppåt.

Först kom vi till en liten by som heter Howth. Det är en halvö livnär sig främst på fiske. Först tog vi en promenad ut på en pir. Massor av fiskebåtar låg förtöjda och la ut och in medan vi var där. Måsarna svävade över båtarna, de hoppades nog på gratis-mat!

Sen såg vi ett berg en bit från hamnen och bestämde oss för att gå upp. Det var HÖGT! Högre än vi trodde men utsikten gjorde mödan värt!

Här ser man själva byn lite på håll. Husen som låg mellan byn och toppen var ju inte så dumma alls, de klättrade verkligen på klippväggarna. Tänk att leva så nära havet och naturens krafter! 

Som ni ser stupade det verkligen rakt ner! Havet var turkost och klart, nästan som medelhavet. Det regnar väldigt mycket på Irland och det syns på alla växter, framför allt blommor, som växer överallt.

Här ser man hur högt det är  när man jämför med den pyttiga fiskaren där nere. Jag fick svindel, men fick svälja rädslan till förmån för de hisnande vyerna.

Sen åkte vi vidare norrut till en by som heter Malahide. Norr om Malahide ska det också vara jättefint tydligen, men tåget vände i Malahide varje tur och vi fattade inte riktigt varför först. Hade det gått hade vi gärna åkt vidare upp. Sen fick vi reda på att ett par dagar innan så hade bron över floden rasat strax efter Malahide station -medan tåget körde på den! Tåget klarade sig med en hårsmån. Det ironiska var att veckan innan hade bron blivit inspekterad av en ingenjör och fått toppbetyg. Måste varit en kompetent ingenjör...! 

I Malahide finns ett slott...

...som har ägts av samma familj sedan slutet av 1100-talet. Kan ni tänka er!? Vi gick en guidad tur där inne men blev ganska störda av gapiga amerikanska pensionärer. Varför tror amerikaner i allmänhet och pensionärer i synnerhet att det är okej att prata högt trots att alla amdra vill lyssna? Det måste ju fattas nå't i förmågan att förstå... eller att uppföra sig... vi upplevde detta fenomen gång på gång. Att barn pratar rakt ut ibland kan jag ju förstå, men vuxna? Och alltid amerikaner!?

Slottet var i alla fall fint och hade två spöken, en vit dam samt en liten dvärg. Dvärgen hade en egen ingång i vissa rum. Han visade sig när något hände med slottet som han inte höll med om, oftast när förändringar var i görningen. 

Den siste arvtagaren av slottet dog i februari och sedan dess har staten ägt det. Lite snörpligt slut för släkten Talbot kan jag tycka, som nu klarat sig i 800 år!


Sen traskade vi in till byn som inte låg i skogen vid slottet utan vid kusten. Små söta radhus blandades med stora flådiga villor och överdådiga trädgårdar.

Så kom vi ner till stranden...

...och det började ösregna! Inte en millimeter av Knutten var torr. Men efteråt så uppträdde den mest fantastiska målningen av naturen själv... svarta tunga moln blandades med solens strålar som letade sig fram. Tidvattnet drog undan rask takt och vattnet var turkost. Ett litet näs sköt ut från stranden och lyste illgrönt. 

Jag har nog sällan upplevt något så vackert att se på. Mitt stora bekymmer var "hur ska jag kunna fånga detta på bild och hur ska jag kunna berätta om det och ändå göra det rättvisa?". Maken lyckades ganska bra som ni ser men verkligheten var snäppen vassare ändå. Som grädde på moset var vi ensamma på stranden på grund av ovädret som just varit. Hela situationen kändes magisk!

Detta var A:s favoritdag på hela resan och jag håller med om att den innehöll många svårslagna bilder och upplevelser. Tänk att det kan vara så vackert ett par mil utanför en storstad och att det är nästan helt gratis..!

Det är skönt att vara hemma igen. En vecka räckte bra även om jag redan är sugen på att åka tillbaka till Irland och se mer.

Gissa om det ska bli skönt att lägga sig i sin egna säng nu!?

9 kommentarer:

  1. Jojo! Det var en utflykt som hette duga! Jag älskade den dagen!

    Bök

    SvaraRadera
  2. Naturen ser verkligen storslagen ut! Det känns lockande att bada vid den stranden, vattnet ser så klart och fint ut, men jag gissar att det är kallt...?
    Spökena på slottet måste du berätta MER om! Det såg verkligen mysigt ut, inbäddat i grönska. BODDE familjen där ända till våra dagar, eller fanns det bara i deras ägo?

    /Sis.

    SvaraRadera
  3. Ååå, vilken natur och vilka bilder, vi ser fram emot att se filmen.
    Truckarna

    SvaraRadera
  4. underbara bilder! mission completed, är mkt inspirerad till egen resa :) ser fram emot fler bilder!

    SvaraRadera
  5. så fint!! nästa gång vi tar turen till irland ska vi definitivt också dra oss lite längre ut mot kusten och se mer än Dublin. Ser fram emot fler bilder!! vad tyckte ni om den irländska maten??? stew och guiness, cheers ;o)
    kram!

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder! Får dock läsa din text lite senare. Gör bara ett litet snabbt besök här inne. Återkommer =)

    SvaraRadera
  7. kanske man kan få en bild utskriven av väderstranden så att man kan kludda en akvarell? ser precus ut som något son skulle se bra ut med den tekniken.

    picasso-pyro.

    SvaraRadera
  8. Ser helt underbart vackert ut! Jag ska minsann försöka övertyga kärestan att Irland kan bli nästa resmål för en weekend!
    //Hanna

    SvaraRadera
  9. Johanna, ja det var mkt kallt! Min gissning är att Irland hade varit ett större turistland om klimatet var 4-5 grader varmare. Stränderna var fantastiska men få badade även på den så kallade varmaste dagen på hela sommaren. Jag hade då en stickad tröja på mig...
    Melonbiten: Ja,jag har foton från betydligt ruggigare ställen som verkligen är mer vardagsaktiga á la Keyes.
    Angelica: Detaljaer om den irländska maten kommer i ett senare inlägg... hm....!
    Pyro: Japp!

    SvaraRadera