söndag 29 mars 2009

Första trädgårdshelgen i år!



I går vaknade jag till både sol och kvitter och dagen veks åt trädgårds-fix. Vi visste knappt var vi skulle börja! A klippte äppelträdet och jag klippte buskar; liguster, fjärilsbuskar, lager och annat. Det luktar underbart från jorden när den är fuktig efter vintern men solen skiner på den! Vi har haft en del krokus och påskliljor inomhus som nu har blommat över, de lökarna passade jag på att putta ner på ställen som jag säkert kommer att glömma bort till nästa vår. :)  Dagen avslutades mycket spektakulärt genom att Knutten herself svimmade över en buske salvia med en sekatör i handen.

I dag var vädret nästan ännu finare. Vi åkte iväg till Plantagen, precis som 50 % av alla andra villaägare i Malmö. Där hade jag två uppdrag; blommor till tre utekrukor samt fröer. A kom ganska snabbt dragandes med en rosenbuske som hette Astrid Lindgren. Den får  bo i en av de tre stora krukorna vi har utomhus. Till de andra krukorna köpte vi små söta blommor -bild på dem kommer i morgon när de har repat sig efter de nya omständigheterna. Fröer är alltid kul att välja, man kan stå framför ställen hur länge som helst! Turligt nog fick jag osannolikt ont i magen just då så jag parkerade framför fröställningarna på huk i 20 minuter. Låt oss enas om att jag definitivt hann sondera frö-terrängen. Nya tillskot blev dill (för de blir gamla efter en säsong) samt salladslök och squash. A gillade inte kålrot och majrova förra året så de får nu lämna plats åt sistnämnda grödor. 
På vägen hem köpte vi 150 kg planteringsjord och 100 kg gödsel, maken kommer ha kul när han ska vända ner allt gödsel i landet!! 
Väl hemma klippte jag samtliga rosenbuskar samt lavendel. Efter det var jag slut i rutan och vis av gårdagen gick jag då in och vilade (och åt fisk. Vad ovanligt!!).

Känns som om vi nyss hade en sån här helg... tiden går löjligt snabbt! Minns motsvarande dag förra året i detaljer. Har väl fått en syrechock så nu är det dags att dra sig tillbaka till slottssviten med en bok i näven.

3 kommentarer:

  1. Hoppas ert fina väder rör sig nordost, det skulle sitta fint med sol imorgon för vi ska ha utedag på jobbet. Grilla kåååv och sånt.

    Vilken färg blir det på Astrid Lindgren-rosorna??

    SvaraRadera
  2. Åhh, jag vill oxå ha trädgård!!!

    SvaraRadera
  3. Johanna: Den blir ljusrosa med dragning åt aprikos.

    Linda: Trädgård is the shit!

    SvaraRadera