torsdag 26 mars 2009

Lamm


Jag älskar mat! Jag älskar att äta. Jag älskar att laga mat. Jag älskar att läsa mattidningar. Jag älskar att kolla in nya matvaror... och så vidare. 
Jag kommer in i olika perioder då jag äter eller lagar särskilt mycket av något speciellt, det gör nog alla. Senaste året har varit en lamm-period för både mig och maken. Lamm är underskattat! Svenskar verkar vara lite rädda för lamm. Tillagar man bara lamm på ett snyggt sätt så slår det både fläsk- och nötkött! Vi bestämde oss tidigt att servera lamm som huvudrätt på vårt bröllop. Många reagerade på det; "lamm som har så speciell smak", "lamm som ogillas av så många, är det verkligen inte vanskligt?". Skulle vi alltså utgå från att många ogillade lamm och därför inte servera det? Då blir ju folk aldrig av med sina fördomar om lammrätter. Min käre far som alltid rynkar på näsan när man säger "lamm" blev faktiskt omvänd den där kvällen -han sa att det var det bästa han ätit på länge!
 Bilden ovan föreställer en väldigt god lammrätt som jag lagade av en slump när jag vittjade kokböcker i jakt på lammrecept. En jättebra bjudrätt; lätt att förbereda, lite roliga "tillbehör", ovanlig i smaken, passar både vinter och sommar eftersom den har både varma och kalla inslag, och inte minst är den snygg och färgglad. Men vågar jag hutta fram en lammgryta i ett slutet sällskap? Risken för pytteportioner på gästernas tallrik finns ju. Trist :( Jag vill ju bjuda på den grytan!!

6 kommentarer:

  1. Jaha... och så receptet tack!!

    (...jag äter gärna lamm när jag kommer nästa gång, taaaack...)

    SvaraRadera
  2. håller med om allt!!!! lammet på bröllopet var verkligen SUPERGOTT och vi tar gärna turen ner till Skåneland förresten, för en lammgryta. Ni har ju lovat oss en liten middag från den fina grytan, remember!? (vaddå bjuda in sig själv?) puss sov gott!

    SvaraRadera
  3. Jaha, två beställningar på lammgryta, det är antecknat i mitt lilla servitrisblock! (tre med BK.)

    Johanna, du får receptet om du gillar det.

    Angelica, ni är alltid välkomna. Bara varsla innan. Det är sant, det är inte bara som jag försöker vara svenskt trevlig. Andreas vill det också. (Men han är ju generellt en trevligare och mer social person än jag så det behöver jag inte nämna.)

    SvaraRadera
  4. Jomen det vet jag :o) att vi alltid är välkomna alltså. Alltid så svårt med logistiken bara, är ju inte hemma så ofta.....men jag varslar innan vi styr Golfen mot Malmö!

    SvaraRadera
  5. Om Houcein någonsin kommer hit och om nu han och jag någonsin kommer på middag till er så kan jag garantera att han skulle bli väldigt glad om ni bjöd på lamm ;)

    SvaraRadera
  6. Linda, flyger ni via Kastrup eller Sturup så är lunch-stop här givet! :)

    SvaraRadera