måndag 23 mars 2009

Trädgårds-wannabe!



Ett annat prioriterat kriterium då vi letade hus var en vacker trädgård -eller ska vi säga en trädgård med potential? Vi hade en romantiserad bild av hur vi skulle ha vår trädgård. Ungefär som i en av mina favoritböcker, "Den hemlighetsfulla trädgården". Till saken hör att varken jag eller maken var några trädgårdsmänniskor direkt. Min pappa är oerhört skicklig på allt som har med trädgård och växter att göra så jag är ganska bortskämd med mysiga trädgårdar med stor mångfald både vad gäller blommor och ätbara grödor. Tyvärr har pappas intresse medfört att vi andra i familjen fått ett slags "passivt intresse". Vi uppskattar växter och den atmosfär en trädgård bjuder men vi kan själva inte hantera det rent praktiskt. Jag var van att någon annan gör det dubbelt så snabbt och 10 gånger bättre än jag, så varför försöka själv? En viss allmänbildning hade jag väl ändå men den lämnade mycket övrigt att önska. Vad gäller Makens trädgårdskunskaper var de om möjligt ännu mindre än mina. Trots trädgårdsintresserade mormor och mamma så gissade han alltid på Krysantemum om någon frågade honom vilken blomma det var (och det gör han ganska ofta fortfarande, förresten. Krysantemum är liksom hans joker. En gång på City Gross gissade han faktiskt rätt! Jag vet inte vem som blev mest förvånad av oss två). Men men, det var ju inte direkt en rennäsansträdgård vi skulle skapa, utan en vanlig villaträdgård. Man är väl inte analfabet så det är väl bara att läsa... och ja; till 75 % är det så enkelt! Några varv runt huset på visning för snart 2 år sedan och sen var även trädgården godkänd. Den var lagom stor och hade redan den "stil" vi gillade. Förra året blev ett provår då vi grävde ett trädgårdsland, skapade en trädgårdskompost och satte lite nya perenner och rosenbuskar. Hela förra vintern läste jag som en galning om allt som skulle göras och när. Det är ju det som är det luriga -gör man det inte i rätt tid så är det kört. Min käre far fick under en period ta emot så många samtal med frågor om jordmån, sådd, växtflyttning och trädklippning att han började svara "Konsulten" i telefon när jag ringde istället för "Aaaa det är pappa".  :D Detta året är vi fortfarande nybörjare men med lite mer kött på benen. Våren kommer tidigt här i södern så förra helgen påbörjades projekten så smått. Maken A (stackarn!!) fick vända all jord i trädgårdslandet. Han hälsar att det ersätter ett par gympass! ;) Jorden var väldigt fuktig och vägde multum! I de främsta 2/3 av landet odlade vi grönsaker. I den bortersta delen odlade vi örter. En del av örterna har varit kvar över vintern, de lite vediga. En jättebuske rosmarin samt timjan (Jag har faktiskt skördat hela vintern!). 
Blommor har funnits i min lilla slottsträdgård i en månad, faktiskt. (Ingen behöver tycka synd om A för att jag säger "min", det är jag som är Trädgårdsmästaren! Jag blev tillsatt på demokratisk väg av Make och sköldpaddor.) Vi har snödroppar, vintergäck och lite begynnande narcisser och scilla. Jag satte blåstjärnor i höstas och de tittar säkert snart upp, bara det slutar att regna... Jag och mamma städade ur vårt trädgårdsförråd. Rensade ut lite halvdana redskap samt sådant som vinterns gäster smakat på... vi hittade musbajs i skjulet! Tur att förrådet inte alls är i anslutning till huset. Sedan skurade vi krukor, både lerkrukor som vi ska driva plantor i och ytterkrukor som vi ska fylla uteplatsen med. Blev riktigt motiverad när detta var gjort! Men i dag känns som sagt våren lååångt borta...

8 kommentarer:

  1. Ojojoj! Här händer det saker. Bloggen är mycket aktiv! Ja jo gröna fingrar har jag ju inte men mina Plumerior växer i alla fall. Till vår allas lycka. Snart är det dags för vändning i trädgårdslandet igen. Antar att grävkonsulterna H & H kommer att anlitas?

    Bök

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas på bilder på allt som ni gör. Jag/vi ska ju också fixa iordning på vår tomt sen när vi flyttat in, så vi kan behöva tips och råd. Men det första jag vill ha är ett potatisland. :D

    SvaraRadera
  3. Herre min Je vilket långt inlägg, här får man ju prestationsångest! =)
    Nu ska det blir spännande att se vad som kommer upp i år igen av det ni satte förra året.

    Ut & plåta!

    SvaraRadera
  4. Bök måste se till att köpa trädgårdsmästarkläder. Åtminstone ett par stövlar så han slipper stå och gräva i finskorna. =)

    SvaraRadera
  5. Hej! Ja, aferes kan kanske vara något. Det har aldrig varit på tal för mig innan. Jag vet inte riktigt hur min läkare ställer sig till det behandlingsalternativet. Men höra sig för kan man ju alltid göra.
    Hur länge har du hållt på med det? Och vad tycker du själv, märker du någon skillnad? Hur lång tid tar en sån behandling var gång ungefär?

    Det framgår inte riktigt vad du har, är det Crohn´s?
    Tack för tipset! Kram

    SvaraRadera
  6. Okej, nä då förstår jag att du inte kan känna varken förbättring eller ej. Vad spännande, håller alla tummar jag kan och hoppas på att det kan hjälpa dig. Hur kan det vara att de säger nej till kortiosn nu? Använt det länge? Själv har jag ätit kortison nonstop sedan september 2007 och det tycker jag är lite skrämmande. Man undrar hur mycket kroppen tagit skada av det. För det är ju trots allt inte bara positivt!
    Då är själva aferesen nästan som en remicadebehandling? 1-1½ timmes dropp då man ligger pall i en sjukhussäng ;) Komemr i håg att jag tyckte det var rätt skönt att ligga där de 2 timmarna för man kom verkligen ingenstans. Det var aktiv vila ;)

    Den erfarenheten jag har av Crohn och UC diagnoserna är att Crohn´s är mer djupgående i tarmväggen medan UC bara Befinner sig i tjocktarmen och att man alltid har i ändtarmen också. det är så som jag uppfattat det. Så utifrån vad du berättar med tunntarmssår och en syster med Crohns så känns ju det mer nära till hands än en UC diagnos.

    Ja man har ju märkt att läkarkåren har ganska så olika inställningar till de olika behandlingsalternativen. Aferesen är ju dessutom ingen "läkemedelsbehandling" i den bemärkelse så det kan vara lite känsligt för en del. men min läkare är öppen för allt och han lyssnar verkligen på mig. Jag har förstroende för honom och skulel jag fråga så skulle jag få ett 100% ärligt svar. sen är han inte sån så han skulel avfärda om jag väldigt gärna vill.

    Roligt att höra att jag gett dig lite information kring operation och stomi. Det väcker kanske tankar och funderingar, är det något du undrar över eller så får du gärna maila mig eller fråga igen. Jag svarar så gott jag kan. Har det någonsin varit en diskussion/alternativ det här med stomi?
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Bök: Hilma och Helmer får sommarjobba i slottsträdgården. Förra året var det dock lite si och så med arbetsmoralen tycker jag.

    Lyckan: A grävde ner en potatis i vår trädgårdskompostoch det kom faktiskt upp en planta! Men jag ville inte äta knölarna... kanske förstårligt. Men svårt verkar det ju inte vara!

    Johanna: Ge nu inte Bök några dumma idéer om vad han måste köpa, du vet hur det blir...

    Elsa, jag svarar at your place ;)

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Konsulten här. Det var ju kul att läsa om era vedermödor. Nästa gång vi träffas i Skåneland kanske en vegetativ överraskning sker.

    SvaraRadera