fredag 27 mars 2009

Grönt rum



Vi är lyckligt lottade vad gäller uteplats. En plattlagd (det finns inget ord som heter så) mur-omgärdad (varav huset utgör en bit av "muren") plan på cirka 35 kvadratmeter (nu kommer nog A att rätta mig här...) i sydvästligt läge. En dörr till baksidan, en dörr till framsidan, en dörr till huset. Fullkomligt skyddat, anonymt och mysigt. Vad jag gillar vår uteplats! Kanske mest för att jag kan dra mig tillbaka där och leva i min egna lilla värld. Uteplatsen är som ett rum i sig; sätter man upp ytterdörren tänker man knappt på att man går in och ut. Kaprifolen hänger över muren liksom jasmin. Flera små rabatter finns med stor mångfald av blommor och buskar samt mängder av smultron. Trots detta allmänna lovprisande finns det stora planer för uteplatsen. Planerna är följande:
  • Ett växthus. Var ska detta byggas och av vilken typ ska det vara? Senaste budet är på den plats på bilden där Helmer befinner sig. (Förstorar ni upp bilden ser ni tydligt en pigg sköldpadda.) Kanske av "halv-typ"?
  • Ett tak av något slag. Helst vid ett av de nedre hörnen. Kanske man kan bygga en spaljé och leda druvbusken över den? För det växer som ogräs, så snabbt. Tänk vad mysigt att söka skugga eller regnskydd under ett grönt tak!
  • Lägga om plattorna. De ligger på sniskan och har ogräs mellan sig.
  • Bygga om yttertrappan så den blir solfjäder-formad. Då kan den även funka som fikaplats (särskilt i kvällssolen!) samt hylla för krukor.
Ja, det är ju inte en så hemskt lång lista men det är projekt som tar tid. I år vill jag absolut ha ett växthus! Jag blev snuvad på det förra året. Hilma och Helmer tycker också att det är väldigt angeläget. Några andra små eller stora idéer om hur man kan göra det fint (finare) på vår uteplats? 

PS: Lägg märke till den eländiga tomatplantan till vänster om hyllan. Det måste varit tidigt förra sommaren. Arma sate! ;)

4 kommentarer:

  1. Du sitter verkligen och bloggar klockan 6 på morgonen??? Arma barn!!!

    Själv tycker jag ju inte att växthuset är prio 1. Jag hade satsat på att fixa plattorna och tak. Har ju tipsat om sånt där segel-tak, det är himla snyggt, men ni kanske vill ha ett mer permanent?

    Mvh. Joffeknalla.

    SvaraRadera
  2. plutte är också förväntansfull på det nya stooora växthuset;) har nu läst ut brisingr och den är härlig...väntar spänt på sista delen=)

    kram josse

    SvaraRadera
  3. Prio 1 anser jag vara köket, det är svårjobbat och mycket tråkigt att diska...
    Uterummet fixas snabbt med lite fokus och önskemål om hur ni vill ha det.
    Hör bara av er så kommer hela släkten och hjälper till.

    SvaraRadera
  4. Mamma: Ja det tycker vi med men vi vill inte åka till Ikea i helgen och trängas med en mässa konstiga människor, det kommer vara fullsmockat eftersom det varit löning. Vi ska dit på måndag kväll.

    Josse: Ja, han får dela med Hilma så han får börja uppföra sig tills dess!! Kram

    SvaraRadera