tisdag 1 september 2009

Hösttecken i sommarvärmen.

A var inne på jobbet en sväng och där hade han tur! En klient hade varit inne tidigare på dagen och lämnat en hel bärkasse kantareller. Vilken lycka!



Denna skål med svamp gjorde vi sås av igår. Passade utmärkt till ryggbiff och klyftpotatis. Vi firade helt enkelt att det var måndag - och att vi slapp jobba eftersom vi har semester!


Det är härligt att sticka nosen i en hög kantareller, påminner mig om hösten och skogen bakom huset där vi plockade kantareller när jag var en liten liten kotte.

Min physallis-planta är jättestor nu och den genererar massor av små bär som hänger i de söta "lyktorna". Olyckligtvis föll krukan ner häromdagen eftersom det blåser så mycket här, så vi fick plantera om plantan. Jag hade lagt krukdelarna (den gick mitt itu!) på trappan för att vi skulle slänga dem, men då fick A en idé...


Sköldpaddshus! Sköldpaddor älskar kryp-in, de gräver i sina hagar hela eftermiddagen för att ha någonstans att ligga när det blir svalare, och de vill ha det ombonat omkring sig. De gräver även ner sig när det blir för varmt, mitt på dagen. Hilma blev jätteglad för sitt hus. Hon kröp in direkt och har legat där nästan hela dagen, med nosen utåt, nyfiken som hon är! :) Helmer är lite mer misstänksam men han har varit inne och vände ut igen i ett par omgångar. Han har gått runt det och nosat på det. Känner jag honom rätt ligger han där inne och myser när vi ska ta in honom ikväll!

Dagen har varit solig och varm, en riktig sommardag. Tomaterna har fått fin färg över dagen bara och det har börjat växa en liten squash i trädgårdslandet. Hoppas hoppas den tar sig! I morse sa jag till mig själv att jag hoppas att det är sol hela dagen och att ett regnväder drar in till kvällen för det är så mysigt. Trodde knappast att det skulle ske med tanke på den klarblå himlen, men nu ser jag på SMHI att det ska dra in ett ösregn snart! Jag har ägnat halva dagen åt min supergemytliga bok så jag kan ju ägna resten av kvällen åt samma sak... ;) fast inne i soffan då!

8 kommentarer:

  1. Oj oj oj! Vilka myspaddor!!!

    SvaraRadera
  2. Uppfinningsrik karl du har =)

    SvaraRadera
  3. Vilka fina kantareller! Jag har tänkt ta mig till en skog å plocka nu ett bra tag, men det går inte så många bussar till skogen...

    Jag vill nog oxå ha lite regn, idag har det varit liiite för varmt om man ska jobba.

    /Sis.

    SvaraRadera
  4. naw vad söt bild!! =) håller med hilma, gillar också att ha ryggen fri när jag spanar på omvärlden.
    kantarellerna såg ju grymt goda ut! om ni inte vill ha alla kan jag förbarma mig... ;)

    puss från pyro.

    SvaraRadera
  5. ååå kantareller, det är ju så gott. atta bara steka dom med lite salt och peppar på en rostad macka är ju super. Men med ryggbiff och klyftpotatis är det ju minst lika gott.

    Huset blir grymt snyggt till era små djur hoppas dom trivs där. Jag hoppas Husse och Matte trivs i sitt slott.

    SvaraRadera
  6. Jag skördar också physallis nu från den plantan jag fick av dig och dina systrar, de är mycket goda. Så bra att krukan kom till användning, jag tror att Hilma vill ha den även inne i vinter.
    mamma

    SvaraRadera
  7. Oh va gott med kantareller!! Mumma!!

    Fuskis, jag vill också skaka hand med honom :D

    SvaraRadera