tisdag 25 maj 2010

Födelsedags-supé.

Om någon mot förmodan har missat det så fyllde jag år igår. Efter jobbet gick jag och A och åt middag. Vi gick på Atmosfär där de har rätter som är mindre än en huvudrätt men större än en förrätt. En jättebra idé tycker jag, för då får man tillfälle att smaka på så mycket! Och man har inte lika stort problem att välja när man tar 3 små huvudrätter...

Jag inledde med Sallad de Luxe. Det är en sallad de alltid har på menyn och varierar efter säsongens råvaror.

I går serverades den med pata negra-skinka, parmesan, underbart god, krispig färsk sparris, dressing och tomater.

Tomaterna var varma med fortfarande färska (inte heta!) och jag kan verkligen rekommendera att göra så, smaken kom fram på ett helt annat sätt. Tänk att en sallad kan vara så smakrik och fylld av dimensioner. Bra jobbat!

Sen var det dags för variation på Österlen-lamm! Ingen festmåltid utan lamm...
Bakade palsternackor, lammfilé samt bräserad lammbog. Bogen bar bräserad i rödvin tillsammans med morötter och var faktiskt ännu bättre än den fina filén. Ett utmärkt exempel på hur man kan ta tillvara "sämre" bitar och göra dem oslagbara bara man ger dem lite omsorg och tid.

Nästa och sista rätt; hängmörad ryggbiff med färsk spenat och bearnaise-sås.


Ja, vad säger man om det? Väldigt uppfriskande och skönt med en äkta bearnaise, underbar dragonsmak och utan den där stickiga vinägersmaken såsen brukar ha.

Sen körde vi hem och jag fick rosor och presenter, bland annat en mobiltelefon som heter PeachyPink, den är rosa! Ni kan tro att den är tjusig.

I dag var jag ute i 1,5 timme efter jobbet. Det duggade lite och blåste men det var väldigt skönt ämdå. Tyst och lugnt och ensamt samt en massa frisk luft. Härligt efter en kontorsdag. Vad jag gjorde visar jag en annan dag.

Hej från Knuttis!

4 kommentarer:

  1. Lammbogen var fantastiskt god.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Allt ser väldigt gott ut. Dit får vi kanake gå nån gång.=)
    Nu väntar jag på ett första MMS från din nya pinky!

    /Sis!

    SvaraRadera
  3. Ser väldigt fräscht och gott ut, men köttets färg avslöjar att det inte är något för mig, well done, finns det något som heter, vilket jag föredrar.
    mM

    SvaraRadera
  4. Nu är jag nyfiken på hur det går för er i trädgården, har det börjat växa ännu? ;)
    Hur har det gått med läkarsamtalet? Hört något ännu? Sköt om dig! Kramar J

    SvaraRadera