söndag 23 maj 2010

Gåvor till Knutten!

Jaha, andra inlägget på en halvtimme ;) Men i förra inlägget så visade jag ju vad vi hade slitit i köket. Inte undra på, när man får så fina presenter av gästerna, klart de ska ha god mat då! Här är lite av vad jag fick.

En mixer! Såg en sån här på Cervera i veckan när jag och C var där och som om mamma läst mina tankar inhandlades en sådan utan att jag sagt något.

Den är fin och praktisk och jag ska göra soppor och smoothisar varje dag nu. Och krossa is, bara för att det ser roligt ut.

Detta vackra halsband har syster D gjort bara för mig. Jag älskar det! Precis den typen jag önskat mig utan att kunna förklara det; skirt, diskret och välklätt.

Hon är så duktig på att sätta sig in i känslan för vad smycket ska förmedla.

En kokbok för vårens mat!
Fylld av recept med primörer, såna som finns i Paddeborgs trädgård. Sparris, rabarber, örter...

Och titta vilken rolig manick! Ser ni vad det är?

Det är en metronom med inbyggd stämmare. Den kan torra jag ha mycket roligt med! Och användbar är den också. Ända sedan jag var liten har jag haft en tendens att accelerera i tempo. Blir jobbigt mot slutet kan jag säga, hinner knappt att andas! Så, mamma och pappa kanske räddar livet på mig med en sådan här... ;)

Fina kökshanddukar som passar med mina nya gardiner från Syster D. Söta och somriga.
En liten dyna i samma stil till kökspallen.

Här kan jag sitta och ta mig en kopp te och titta på hur sticklingarna växer eller lyssna på SMHI:s sjöväderrappport, något jag gör varje dag helt utan egentlig anledning.

Gud har hört min bön om fler Margrete-skålar (-eller var det mamsen?!). Den stora ska jag jäsa stora bröddegar i!


Den gula färgen är min favorit! Sån färg hade jag på regnkappan i lekis och jag var väldigt snygg i den tycker jag personligen.

Lite matrums-pynt från syster J. Hon stod för allt utom duken som jag fick av föräldrarna.

I skålen planerar jag att lägga krumelur-piller i fina omslag. Visst är det passande med syrénerna? Som gjorda för dekorationerna! J är den i familjen som har öga för dekorationer och de små extra detaljerna som gör ett hem.

Fågel-spa:et har länge varit ett problem här i trädgården. Duvorna och koltrastarna ockuperar det och småfåglarna väntar förgäves. Därför:

Ett mindre fågelbad har nu installerats bredvid, som en barnpool. Jättetungt gjutjärn så det hålls på plats.

Vad är detta?

Pappa har letat land och rike runt efter en planta och fann till sist en; en pepparrot. Jag älskar pepparrot. Hurra hurra! Åker ut i landet direkt.

Fick en hel del annat också; kläder, pyjamaser, en väska, en duk, en tvålpump och en bok.

I dag åkte jag och pappa till plantskolan. Allt där borta gick i ultrarapid för oss för jag mådde inte bra! Och det mina vänner, det var tur det! För hemma jobbades det intensivt på en överraskning. När jag kom hem fick jag gå in i köket utan att titta. När jag öppnade ögonen stod denna framför mig!

WOW!! Jag som är allergisk mot både gluten och majs kan aldrig äta tårta och fluktar ofta efter prinsesstårta. Och nu hade de gjort en till mig!! Den är så himla fin! D hade dekorerat den och mamma, J och A hade hjälpts åt att baka med marsankräm och allt annat enligt konstens alla regler. Ni anar inte hur glad jag blev av att äntligen få en prinsesstårta, så perfekt utförd! Tur att jag hade ont i magen så att de hann klart, tycker jag!!

Ja som ni ser har jag haft en toppenhelg med min fina familj. Det är smickrande att de alltid ger mig saker som passar perfekt och som jag verkligen blir genuint glad för. Det visar att de verkligen bryr sig om mig, lyssnar på vad jag pratar om - och på vad jag inte pratar om. Tusen miljoner tack till er alla fem!

I morgon är ju den riktiga födelsedagen och då ska jag fira med A lite till :) Hoppas att jag känner mig kryare tills dess men det gör jag säkert.
(Så, detta var sista inlägg idag. Lovar.)

10 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jaa! Hurra för Mian!!!

    Bök

    SvaraRadera
  3. Tack för en trevlig födelsedagsfest/middag, maten var mycket god som vanligt, spännande smaker och perfekt grillat.
    Mamma

    SvaraRadera
  4. Ja det var fina saker du fick, jag ska köpa ett par sådana där Margrete-skålar i veckan tänkte jag, och hiva de gamla skabbiga.
    Om du behöver smoothie-recept får du höra av dig. SÅNA kan jag! :P

    /Sis!

    SvaraRadera
  5. Grattis på din dag! :)

    SvaraRadera
  6. Jag måste bara säga att ditt halsband är så fint och det är det som jag också fick. Stora syster är så duktig på att känna in vad det är som klär och passar en person, både när det gäller färg och övrig design. Tårtan är också ett perfekt exempel på det, det hade inte behövt stå "Mian" på den, hela tårtan är lilla Mi.
    mM

    SvaraRadera
  7. Hej tjejjen!
    O grattis på födelsedagen! =)
    Tråkigt att du inte mår hundra men kul att se att du fått en så fin prinsesstårta!:D Jag vet hur det är att sukta efter prinsesstårta, det är ju SÅ himla gott!! Själv är jag ju allergisk mot mjölk och mjöl men på min 18-års dag bakade min kompis en prinsesstårta efter konstens alla regler som jag tålde. Gissa om jag var glad då;) Så jag känner igen känslan^^ Jag hoppas att du haft det bra idag!! kraamar

    SvaraRadera
  8. Åhh vad god den ser ut! Mums ;)

    SvaraRadera
  9. Åh vilken söt tårta! Grattis igen i efterskott! ;) Uppdatering om dagens skitbesök finns hos mig. Hörde din dr av sig? Kram

    SvaraRadera
  10. Vilka fina presenter, jag gillade verkligen det halsbandet! Enkelt men såå snyggt.

    Du är en lycklig skit du ;)

    Grattis i efterskott!

    SvaraRadera