onsdag 12 maj 2010

Knuttens namnsdag nr 2.

Idag jobbade vi bara halvdag. Härligt! Klockan 12 mötte jag A och så bjöd han mig på Johan P, en fiskrestaurang. Jag åt färsk sej med bladspenat, citronsås och färspotatis. Fisken var perfekt ugnsbakad, jag tycker att det är svårt att laga fisk så att den inte blir torr. De är väldigt duktiga på fisk och skaldjur där, råvarorna kommer verkligen till sin rätt! Sen fick jag en dunderfin bukett blommor!

Buketten innehåller ungefär de blommorna som vi hade som bordsdekorationer på bröllopet, visst är det härliga färger ihop? Och varför denna uppvaktning undrar ni nu... jo för idag har jag ju namnsdag! HippHipp Hurra!

Jag firade mig själv också genom att baka chokladmuffins

Hittade ett recept som innehöll bland annat farinsocker, hett vatten och gräddfil. Rekommenderas verkligen, hör av er om ni vill ha receptet! De blev så saftiga och goda, lite saltsyrliga (?!) och med stark kakaosmak. Jag gjorde frosting på toppen som ni ser, på philadelphiaost bland annat. Fick receptet av C. Hon gjorde muffins med sånt för ett tag sedan och sedan dess har jag drömt om att få uppleva den ljuvliga smaken igen... vilket jag nu fick! Hennes var dock tusen gånger snyggare, det estetiska tycks inte vara min grej. Men de är mäktiga...! En stycken muffin och jag är proppmätt.

Sen passade jag på att skämma bort mitt hjärta också.

Bakade två grekiska lantbröd. Han sa att det var gott så förhoppningsvis kan man lita på det. Jag som aldrig bakar med vetemjöl var förbluffad över hur tungt det är och hur segt själva glutenet gör brödet. Hu vilket jobb det var att jobba ihop degen! Råg och vetemjöl var det i.

När jag var hemma hade min söta mamma sytt köksgardiner åt oss, i blekgrönt linne och vitt. Jag har fixat i ordning lite nytt i köket efter detta. Mest har jag matchat det gröna med rosa...


Rosa och grönt är så fint och försommar-aktigt! Idag köpte vi en grönrandig trasmatta så det är så fint så i köket nu :) Och blombuketten matchade ju också, haha.

Kan inte säga hur överlycklig jag är för att vi har  4 dagars ledigt nu. JAAA!!!









3 kommentarer:

  1. Jaaa!!! Vi är lediga!!!

    Bök.

    SvaraRadera
  2. EllaPellaKnäckehäxa12 maj 2010 kl. 20:58

    det var väl en jättefin muffin, inget fel på den heller!? och vackra bröd!
    kommer snart ut och inspekterar mattan.

    SvaraRadera
  3. Brödet ser RIKTIGT gott ut! Jag som inte ätit bröd på nån månad nu blev för första gången riktigt sugen. TUR att jag är på behörigt avstånd!
    Det hade ju varit lite trevligt att få se gardinerna på plats också, men det får väl vänta tills nästa helg då vi kommer ner och celebrerar frun.

    Vad rikligt firad du blivit, du är bortskämd av maken din! Jag har köpt en jättefin namnsdagspresent. =D

    /SiS!

    SvaraRadera