måndag 3 maj 2010

Tomaterna flyttar in.

Vårt miniväxthus måste ha raketbränsle i luften! Efter bara några dagar så växer det så att det knakar i så gott som alla krukor. Idag, ett drygt dygn senare, är det stor skillnad jämfört med denna bild. Som sagt, med ljusets hastighet går det! Får snart plantera om visa plantor i separata krukor.



Igår bakade jag kanelbullar. Att platta ut deg och sedan pyssla med snurror är inte min grej. Jag klickar bara i en oproportionerligt stor klick kanelsmör i mitten av varje bulle och gräddar.


Inte så snyggt men farligt goda! Råkade ta dubbelt så mycket jäst (hjärnan avkopplad p.g.a. helg) men det funkade tydligen ändå. 

Under gårdagen provade vi även ett grill-recept som fanns i Allt-om-mat.

Konjaksmarinerade kycklingfiléer med grillade sötpotatisar och dijon-sås med dragon. Kan verkligen rekommendera att marinera i konjak! (Samt chilisås, vitlök, honung och olja.) Och äntligen fick jag sötpotatis igen, min favorit-knöl. Fast det var lite trixigt att grilla dem, skivorna smög sig mellan gallret.

Efter den regniga lördagen kom våren! Årets första vattenmelon intogs i solstolen.

Någon knaprade gärna slut på skalen efteråt...

Och faktiskt åt Helmer också efter ett tag! Vanligtvis är han ganska petig med mat. Maskrosor eller gurka, annars kan det vara, liksom...

När min syster var i Holland i somras med Kusinen så köpte hon lökar till mig. Se så fina de är!

Det konstiga är att det var ett paket rosa och ett paket blå. Och var finns de blå undrar jag? De kanske kommer upp som en överraskning om ett par veckor. Ingen vet.

På plantskolan i lördags köpte vi en kompis till ginsten som A fick av syster J.

Just det, ett fikonträd! (Vi har faktiskt ett pytteträd sen innan, i rabatten.)


Visst är det bedårande!? Riktigt känner doften av salta medelhavs-vindar och fetaost. Se så många frukter det är på! Synd för mig att jag inte tål fikon...

Annat ätbart:

Tomatos! Förra året planterade vi så sent att de bara precis hann mogna. Detta år är vi ute i så god tid att raringen i mitten måste campera inomhus under nätterna tillsvidare. Busktomaten är jag spänd på, det stod i en trädgårdstidning att den spottar ur sig småtomater på löpande band utan att man behöver göra något alls, förutom att vattna när man kommer ihåg det. Låter ju lovande!

Efter jobbet idag vattnade jag trädgården och sådde rödbetor. Gräset växer fortfarande sorgligt långsamt. Jag tror att det är för kallt än. Jag cyklade hem i tumvantar!!

Avslutar med en Krya på dig-hälsning till Systern som fortfarande är en skrutt.

3 kommentarer:

  1. Hahahaha, den bullen såg för eländig ut! Men den var säkert fylld med allsköns smaker och det är ju insidan som räknas. ;)
    Den där kycklingen.... kan vi kanske grilla sån till helgen. One vote from me!

    Det bliev fint med fikonträdet. Jag tyckte det såg lite tunnt ut i affären men det blev ju fint!

    /Sis! (som jobbar på att återfå samtliga sinnen.)

    SvaraRadera
  2. EllaPellaKnäckehäxa3 maj 2010 kl. 20:25

    håller med om bullarna, det är ju bara gucket man vill ha ändå!
    cocktailtomatsspruta tycker jag låter jättebra, då kanske ni kan göra såna gröna inlagda som vi åt förr?

    SvaraRadera
  3. Jag är din favoritknöl!

    Bök

    SvaraRadera