söndag 23 maj 2010

Knutten har grillfest i år igen!

I morgon fyller jag år och därför ordnade jag grillfest för min familj, precis som förra året. Syster J kom ner redan i fredags och det var tur det, för vi hade fullt sjå i köket i går trots att vi var två stycken!

Mamma, pappa och Syster D dök upp när D jobbat klart framåt eftermiddagen. Först drack vi välkomstdrink bestående av lag på mynta och ingefära som spätts ut med päronsoda och pressad citron. Den är frisk och svalkade och en väldigt bra alkoholfri drink, för den har det där lilla stinget som alkoholfria drinkar ofta saknar, den blir liksom inte bara saftig.

Vi grillade kyckling marinerad i lime, chili och aprikos marmelad!

Det där med marmeladen lät så konstigt att vi var tvungna att testa och det blev sötsurt och passade faktiskt bra till kyckling!

Sen en sallad!

Kål och broccoli med en dressing av citron och kapris.

Och så en sallad till, den var joxigare att göra än vad den ser ut!

Man grillade fänkål, vitlök och rödlök. Detta hackades ner tillsammans med apelsinklyftor, quinoa och rostade mandlar och fänkålsfrön. Sist blandade man i rosésallad och rev över parmesan. Den var god men smakade mycket fänkål...!

Och så min favorit. Ser inte mycket ut för världen...

Sesampanerad halloumi! Det kan jag leva på. Jag måste vara ostoman!

Vi grillade även grönsaker som vi sen dippade i kallsås med fetaost och örter i.

Efterrätten hade vi också gjort gemensamt.

Det blev favorit i repis av de goda muffinsen med frosting. Märk väl vad mycket snyggare de är denna gång, kan det bero på att jag inte har dekorerat dem kanske?! Tack för den hjälpen J, och med allt annat igår.

Vi kunde sitta ute och äta och paddorna var i sina hagar precis bredvid. Jättemysigt och bra firande!

3 kommentarer:

  1. Maten var god. Jättegod.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Du är haj på att hitta goda recept. Jag kom hem full med idéer!! Den där kycklingen MÅSTE det bli repris på, Så Jäkla God! Och ihop med det andra - ja det var ljuv musik för smaklökarna!Tack för köks-undervisiningen och maten. =)

    /sis

    SvaraRadera
  3. Vet du en sak? Din blogg tillsammans med "Halv åtta hos mig" är mina inspirationskällor till matlagning. Man lär sig alltid massor :)

    SvaraRadera