torsdag 13 maj 2010

Misslyckat nyponbröd.

På sommarhalvåret är jag nästan beroende av att ha färska  (heter det så?) blommor inne här och var. Det är en stund jag älskar, att gå ut i trädgården med sekatören i handen och plocka ihop något fint. Jag bestämmer aldrig i förväg hur buketten ska se ut utan avgör vart efter jag ser vad som blommar och vad jag känner för just idag. Det är lugnt och stilla och doftar av blommor, jord, buskar och väder. En stund för mig själv.

Idag blev det inte mindre än tre små olika buketter som förgyller vår ledighet!

Klockan ett fick vi lunchgäster. Vi passade på att prova ett nytt recept som A hade hittat i Dagens Industri. Rätten hette Laxgryta med salsa verde.

Själva laxgrytan var väl som fiskgrytor i allmänhet; lite fisk, lite vin och lite rotfrukter. Det var vitkål i också och det är ju lite ovanligt förstås. Det piffiga var salsan till. Den bestod av basilka, mynta, vitlök, olja, dijon och kapris. Den var god!! Rörde man ner den i grytan fick den det där lilla extra. Kapris kan kanske vara min nya grej...

Sedan bakade jag bröd men det blev helt misslyckat och jag fick slänga alltihop. Vet inte om det var något problem med jäsningen eller att jag använde nyponmjöl delvis... men antagligen tog jag bara ut det för tidigt. Det såg väldigt fint ut när jag satte in formen, orange i färgen och perfekt luftigt. Så kan det gå!

Vi var på Robin Hood ikväll och det var verkligen en bra film!! Intressant historia, vackra miljöer, spännande, duktiga skådisar och schysst rekvisita. Jag som aldrig orkar se på någon film var intresserad i 2,5 timmar -ända till slutet! De som känner mig är antagligen chockade nu.

Godnatt!!

3 kommentarer:

  1. I am stunned.

    Bök.

    SvaraRadera
  2. Jag såg reklam för Robin Hood på TV idag och blev jättesugen på att se den. Ska ragga upp nån som vill sen när den behagar komma till staun.

    Vilken skillnad det är på hur långt våren kommit hos er jämfört med här... man kan ju hippas att det sätter fart snart.
    Hur går det med tulpanerna? Jag har kommit fram till att bilden på paketet inte alls stämde överens med vad som dolde sig bland lökarna...

    /SiS

    SvaraRadera
  3. EllaPellaKnäckehäxa14 maj 2010 kl. 19:25

    ja, jag är mkt chockad. både över att du lyckades hålla intresset uppe så länge trots att det var film, och att du var tvungen att slänga ut brödet. det ena brukar gå åt helskotta och det andra brukar alltid bli mkt lyckat!
    jag är den första att hålla med om att det är nödvändigt, själsbyggande och trevligt att plocka (snitt)blommor, speciellt ur "egen" trädgård. gläder mig åt att andra också uppskattar färg, form och inte minst det faktum att när man petat ner saker i jorden så bara kommer de upp och är vackra, luktar gott och kanske tom ätbara! =)

    SvaraRadera