fredag 20 november 2009

Bamses julkalender inköpt.

Kan knappt fatta att det är helg! Denna vecka har varit så lång, mörk, arbetsam, blöt, blåsig och upprörd!  Nu är det ett par dagar av sovmorgon, elda i öppna spisen och dricka te. Ska verkligen försöka koppla bort stress och krav och väckarklockor.

I kväll prövade vi något nytt på tallriken, nämligen varmrökt fläskfilé. Mumsigt och bekvämt. A älskar potatisgratäng så jag är lite trött på det nu efter 8 år men ikväll offrade jag mig. Vi smaksatte med vitlök och Västerbotten-ost och det passade bra till den rökta smaken. Kommer nog servera fläskfilén någon gång när vi ska ha gäster och inte har så mycket tid att för förbereda.

Hilma och Helmer fick gurka tillmiddag för de är ju vegetarianer. Helmer tog några bett och bestämd sig sedan för att han var sömnig. Så sömnig att han inte hann över middagen innan han somnade...

Haha, Skal-Skrutte kommer ha kramp i låret i morgon!   <3

I dag efter jobbet gick jag och spanade på de första julklapparna. Det blev inga men jag sonderade terrängen och kände mig lite för i utbud och priser. Kom fram till att julklapps-handeln redan verkar vara i full gång. I affärerna spelades det julmusik och pyntet hängde överallt. Jag köpte en Bamse vilket jag gör en gång om året -nämligen i november. November-numret innehåller en julkalender och det finns ingen kalender som är så fin som Bamses! Det är en sådan som består av en relativt tom bild från början och vartefter man öppnar luckorna kryper mysiga och roliga julbilder fram. Jag har räknat dagarna med hjälp av en i över 20 år, då är det kvalité!

5 kommentarer:

  1. Helmer och jag ska öppna alla luckorna i smyg.

    Maten var delikat. Nu ska det bli fantastiskt skönt att sova.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Jag ska också köpa en Bamse-kalender. (Jag glömmer det varje år.) Isåfall har jag TVÅ fina kalendrar. Taaack!!

    Gonatt!!

    /Sis.

    SvaraRadera
  3. förstod vad du menade men sällskapet, vad är det med dessa varelser? kanske dags att prova bamse då? :)

    SvaraRadera
  4. jag har nu _tre_ fina kalendrar, eftersom mina systrar har skallen och hjärtat med sig och handlar små söta dito och ger bort. jag borde ta mig i kragen!

    /pyro.

    SvaraRadera
  5. Är det bara dina sköldissar som är veggisar eller är alla landsköldpaddor det? Fjalle käka nämligen räkor och hans bror åt upp en hel akvariefisk? Men det kanske är skillnad på vatten- och landsköldissar?!

    By the way, du rekomenderar mig ju jämt att satsa på en landis istället. Men hur funkar det rent praktiskt med... hmm... toalettbehoven ;o) Kan man få dem rumsrena som en katt typ? Eller får man se till att sätta dom på "toan" när de har ätit?

    SvaraRadera