söndag 8 november 2009

Tjejfest och Mårten Gås!

I helgen jag varit hemma. Anledningen till att jag åkte hem var att jag var bjuden på fest på lördagen. Det var syster J och gamla barndomsbästisen (min!) C som hade kommit på att de skulle ha en tjejfest. Sagt och gjort! De anordnade alltihop jättemysigt! Vi fick goda tilltugg som de hade lagat. Lägenheten var tillmysad till max med levande ljus, pyntade drinkglas och bra musik. Vi lekte lekar och hade tävling. Alla hade fått ett hemligt uppdrag och mitt var att hålla tacktalet till värdinnorna, och det gjorde jag så gärna :) Till största delen blev det dock prat och tjatter och fniss och gapflabb. Var så nöjd över att jag tog mig tid att åka hem! Trevligt att träffa vänner jag inte träffar så ofta längre (tyvärr) som C och E, och jättekul att äntligen träffa tjejer jag nästan bara "träffat" via it.

För övrigt har helgen gått i avkopplingens tecken. Årstiden och vädret manar liksom till det. Grått och grått och grått. Underbart att komma hem till mammas mat också! Hur mycket jag själv än lagar och hur många restauranger jag än går på så får jag inte riktigt samma känsla som med mammas mat. Men det är nog något psykologiskt, tror ni inte?

I veckan är det ju Mårten Gås och detta firade vi med mammas kalkonmiddag med gräddsås, sviskon och gele. (Bilderna är lite dåliga för de är tagna med mobilen.)



Kvällen jag kom hade mamma gjort snurror av färsk lax. I mitten hade lagt cremefraiche-röra med pepparrot i. Suck, vad gott! Och vad mätt jag alltid blir där hemma.


Och ännu bättre, det blir matlåda till Knutten!

Borta bra med hemma bäst! Jag är ett riktigt hemmadjur! A hämtade mig på station runt tre och vi åkte hem till slottet. Väl hemma sa paddorna att de hade saknat mig SÅ MYCKET! Det tror jag säkert. A hade gjort fint här hemma och lagat middag. Jag tog en dusch och njöt av mitt hem och min lilla familj. 

Passar på att gratta Pappa i dag också! I morse fick han allehanda fågelgrejer av döttrarna; fågelmatanordningarm nötter, frön och så vidare. Pappa älskar fåglar!

Nu ska jag ta ett litet snack med maken. Det är nämligen så att han i 7 höstar sagt att "i år ska jag börja med julklapparna i tid så att jag är klar till advent då alla andra börjar", och ändå har det slutat med panik den 23 december. Nu är det alltså lite planering som gäller. Han ska dessutom vara borta lite i december. Lika bra att sätta i gång och gnugga de små grå cellerna.

3 kommentarer:

  1. Festen blev lyckad! Stort tack för talet och tomten och för att du kom trots avståndet. Inte alla som hade gjort det. =)

    Håller med helt och fullt om mammas mat. Det smakade så GOTT! God kokerska är största anledningen men säkert nåt psykologiskt över det också.
    I veckan får vi skicka över önskelistor tycker jag. Ok?

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag fick inga biverkningar direkt av sprutan det enda jag märkte va ju självklart hur himla ont det gjorde i armen. Men efter 2 dagar så va jag som vanligt igen.
    Hur har det gått nu efter din koloskopi, kom dom fram till något?
    Jag har haft en riktigt dålig vecka förra veckan och är nu igång med höga doser kortison igen + remicade så får se vad min läkare säger den 23e. Tänk om dom bara kunde öppna upp mig och se hur det ser ut. Mina prover visar aldrig något tyvärr.
    Nej nu ska jag göra mig lite lunch och sen landa i soffan igen. Hoppas du har det så bra som det går!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jo, nog är det psykologiskt alltid. Inget slår mammornas mat liksom. Det går bara inte ;p

    SvaraRadera