onsdag 11 november 2009

En cello-människa.

Om jag vore en cello-typ så skulle jag spela cello. Ingen tvekan alls. Nu är jag ingen cello-människa så därför spelar jag fiol. En fiol-människa är jag!

Om jag nu hade spelat cello så hade jag gärna spelat denna. Ge den en chans, lyssna på de första 20 sekunderna! Visst är det vackert?

Cello är överhuvudtaget väldigt vackert. Djupa, mörka och mer vuxna toner än en fiol. Mer klang och en aning mer vemod. Jag tänker på hösten och eftertänksamhet när jag hör en cello.

Min ena syster är en cello-människa, det vet jag med bestämdhet. Det har jag sagt sedan hon var liten, att hon borde spela cello. Jag förknippar J med cello! En vacker dag ska jag köpa en cello till henne, det kan jag inte komma ifrån. Hennes temperament är lite segt. Och försiktigt men ändå stabilt.

Min första fiollärare sa alltid att jag var en typiskt fiol-unge; mycket energi och hett humör. Och sen är jag så liten, jag hade tyckt att det kändes konstigt men ett instrument som var lika stort som jag!

Vad min andra syster är för typ vet jag faktiskt inte men vi har diskuterat detta noggrant och uttömmande. Mitt bud är att cirkeln sluts och att hon därmed konstateras vara en pianomänniska. Ödets ironi! Det kan kan man inte fly från, uppenbarligen.

9 kommentarer:

  1. Det finns ett cello-solo i andra delen i Elias. Varje gång jag hörde henne spela det så fick jag rysningar! Du ska få höra det sen när vi har fått skivan från inspelningen. Hade jag valt instrument idag så hade jag valt cello istället för tvärflöjt. Tvärflöjt är också jättevackert, men cello är mäktigt/romanntiskt och ändå så enkelt. (inte enkelt att spela, men du fattar...)

    Inressant att vi ovetandes om varandras inlägg skrev om klassisk musik just ikväll.

    Godnatt!

    /Sis J.

    SvaraRadera
  2. Jag är trummor.

    Bök

    SvaraRadera
  3. jag spelade alltid bas i skolan, är jag bas då? (gissa varför? jo, endast fyra strängar att hålla reda på, lat redan då, eller bara fruktansvärt omusikalisk).

    har dock alltid velat vara piano. finns det plats för en till? fiolen passade inte riktigt mig, lämnades tillbaka efter ett år.

    ses imorgon!
    kram

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Håller tummarna för dig inför samtalet med gastro. Men hur tycker du det känns nu? Funkar det eller du ser helst att något görs snart? Ja tyvärr är det ju så att hela vårdkarusellen är en segdragen process. Man kastas fram och tillbaka utan att egentligen få klarhet i någonting..
    Kärleken...jadu. Jag träffade ju en för ett tag sedan som jag såg potential hos - då. Men nu är han helt bortspolad. Jag behöver en stabil tillvaro, jag har haft nog med kaos i mitt liv. Så för att skydda sig själv så har jag mer eller mindre sagt upp kontakten. Men - skam den som ger sig.. Det kan eventuellt finnas någon där ute som skulle kunna få mitt hjärta att klappa lite extra...hihi. Man vill ju inte säga förmycket. Men en dejt är inplanerad inom kort ;)
    Hoppas du har en skön torsdag och att du får en skön och avkopplande helg! Många kramar

    Ps. Skulle gärna vilja hitta dig på fejjan... kan du inte maila mig? ;) Ds.

    SvaraRadera
  5. Hej gumman!
    Nej mina prover brukar aldrig visa något inte kalprotektin provet heller. Men lämnade ett nytt nu i veckan och ska få träffa min läkare den 23e så får vi se vad planen är.
    Jag vill bara bli av med mitt magont. Har inte riktigt gett upp angående Remicade utan ger det denna gången också. Det va min tredje behandling och sköterskan tyckte inte vi behövde boka in en ny förrens jag pratat med min läkare.
    Ska bli ett spännande möte det där.
    Hur har du det annars? Krånglar det mycket?

    Jag är ingen riktig en musikalisk människa så om jag ska välja ett instrument säger jag en sån triangel du vet ;)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej tjejjen!
    Haha roligt det du skriver, stämmer ju ganska bra! Jag är ju som du vet också en fiolmänniska och det där med att vara liten och full av energi känner jag igen. Eller ja, energin är det väl sådär med nu för tiden;) Cello är btw fruktansvärt fint. Romantiskt och sorgset. Jag prövade det en gång men det var nog lite för vemodigt för min del. Fiol passar mej bättre;) Ta hand om dej!! Kramar

    SvaraRadera
  7. Helmer är också trummor.

    SvaraRadera
  8. storasyster är inte piano. hon är pukor och sån där hettere cymbaler?
    redan som liten spelade jag med kastrull-lock i köket, mamma tyckte jag var jätteduktig... lagom mkt att hålla reda på också. korta, koncisa och distinkta inlägg i musiken.

    /pyro.

    SvaraRadera
  9. Haha, vad roliga ni är. Charmigt inlägg från början till slut!

    SvaraRadera