onsdag 4 november 2009

Coq au vin.

I helgen lagade jag den första riktiga måltiden i köket. Det tar lite tid att vänja sig vid induktionshällen och alla funktioner men det är ju ett kärt besvär.

Jag lagade coq au vin, ivrigt inspirerad av vännen E som berättat att hon serverats detta härom helgen. Nu var det ju ingen tupp utan kyckling i grytan men det går nog lika bra. Den kokade i vin och vitlök länge och i slutet la jag i stekt fläsk, svamp, morötter och smålökar. Till nästa gång ska jag ta rökt fläsk, det ger nog godare sälta, vanligt fläsk blev lite lamt.

Gjutjärnsgrytan har tillhört A:s farmor och farfar. Hängt med länge med andra ord! Jag tycker att det känns mysigt och trevligt att tänka på att de haft många goda middagar i samma gryta och att vi nu tagit över den, som om cirkeln sluts liksom. Och mat som är så förknippat med (för mig i alla fall) familj, samvaro, minnen och goda stunder i allmänhet, då ger det en extra dimension att tänka på grytans historia. I vilket fall som helst så är gjutjärn GULD när man lagar mat, smakerna framträder så tydligt. Fast den är väldigt tung att hantera, det är väl avigsidan... 

I kväll har jag också lagat mat, för jag ska ha besök i morgon. Mer om de en annan dag för nu är det läggdags!

4 kommentarer:

  1. åh vad kul att ni lagade det också! tyckte det var så gott, men kan inte minnas om EJ hade rökt eller vanligt fläsk i. höstigt och gott :)
    kram

    SvaraRadera
  2. Det smakade superbt! Bra kock. Bra gryta.
    Jag önskar mig en gjutjärnsgryta i julklapp, fast i en mindre dimension.
    Taaack.

    Godnattdags!!

    /Sis!

    SvaraRadera
  3. Trevlig gryta!
    Undra om inte jag med ska testa den maträtten, lät ju gott!

    Antar att du älskar att stå i nya ditt kök ;)

    SvaraRadera