måndag 16 november 2009

Invigning av Restaurant Grand-i-rosa.

Nu är jag ganska tjatig. Men jag måste säga det igen. Man får ju passa på när man är glad och nöjd. Jag älskar vårt kök!! Jag hade kunnat tillbringa hela helgen i det och bara njuta av att se låddämparna stänga och sortera i mitt skafferi.

I alla fall så lagade jag stek igår. Fläskytterfilé. Nu är det så att det bara är jag och min kära mor kvar i hela världen som använder sig av lergryta/romargryta i matlagningen men resultaten blir icke desto mindre lyckade för det. Så här kommer ett tips:

Blanda ett par teskedar ingefära med 3 dl koncentrerad äpplejuice och ett par matskedar fond. Läg ner i grytan. Lägg även i morötter, syrliga äpplen och purjo. Sätt på locket. Stek i ungefär en timme på 200 grader (kött-termometer får ni ombesörja själva). Ta ut köttet. Häll av all vätska. Späd denna med grädde och ni har världens godaste sås. Seriöst alltså! Sötsur, väldigt smakstark. Slut på tips.

Smakrik mat med minsta möjliga ansträngning.

Bakade även in köket. Experimenterade fram muffins med smak av...

pepparkaka! Håll i hatten, snart är det jul! Oj vad det osade i köket dock. A sa att jag luktade blodkorv. HAHA! Det måste vara nejlika han kände.

Det var länge sen jag var ute i min (slotts)trädgård. Jag behöver verkligen frisk luft och dagsljus. Förberedelser inför vintern påbörjades. Systern hade snällt nog räfsat upp stora lövhögar förra helgen. Dessa slängdes nu och det såg så prydligt ut på gräset så!

Sen var det dags för mina fjäderklädda vänner att få sitt säsongs-häng öppnat.

En splitterny restaurang i rosa ("Restaurant Grand-i-rosa")invigdes med frön, bröd och äpplen. Alla viktiga namn inom fågelvärlden var där och minglade med lite gratismat i näbben. Efter premiären la jag äpplena på marken så att koltrastarna kan tassa fram och smaka på dem. De är ju lite blyga, ett liv i rampljuset bland röda mattor och blixtrar är inget för dem.

När syster var i Amsterdam och slog runt köpte hon present till mig, tulpanlökar! (Vad annars??!) Dessa är nu nedgrävda i väntan på våren. Blått och rosa, fin kombination tycker jag.


5 kommentarer:

  1. Ojojoj vad jag längtar till våren då lökarna blir blommor!!!
    Tills dess får jag njuta av den goda maten.
    Puss!

    Bök.

    SvaraRadera
  2. JAG använder också lergryta!

    Blir intressant att se om det blir nåt av de däringa lökarna... Kanske växer upp hampa eller nåt..? Då kan ni tjäna en hacka.

    /Sis Jo.

    SvaraRadera
  3. Vilket sött hus ;)

    Förstår att du älskar ditt nya kök, jag drömmer om vårt nya redan haha

    Ja visst har vi svårt att passa tider sedan barnen kom och jag ska gifta mig med tidsoptimist...men jag hade precis som du skrev blivit otroligt besviken om nån kom jättesent utan att säga nåt, klart att man ska ringa el skicka iväg ett sms.

    SvaraRadera
  4. hörde från bagarmossens blackskulls att de tyckte det var en påkostad tillställning. bättre än den de fick gå på i sthlm.
    vad sa rödhakarna?

    /pyro.

    SvaraRadera
  5. jag och min mamma anvænder också lergryta. men så ær vi ju också slækt med er. Kan vi ændra till att vår SLÆKT fortfarande anvænder lergryta?? kram!

    SvaraRadera