söndag 22 november 2009

Snabb-påfyllning av liv och luft.

I går bar det av på utflykt till Österlen. Vi har inte varit där på länge nu och det är nödvändigt att andas in havsluften och känna tångdoften regelbundet, annars förtvinar själen och det är ju ingen höjdare.

På vägen dit stannade vi på Österlen-choklad. Jag köpte hemmagjord choklad-fudge. Jag är en gottegris men OJ vad mäktig den var! Två bett och sedan var jag mätt. Det är väl så när det är riktiga grejer de bakar på. En del julklappar införskaffades också.

Väl framme var vädret kallt och rått trots den klara dagen. Ingenstans känns vinden så kall som där. Det är ett kärvt klimat och en kärv vegetation vilket tilltalar mig. Mina förfäder (förmödrar också för den delen) måste varit av segt virke som höll ut långa vintrar i det rå-fuktiga vädret.

Luch-paus blev det som vanligt på Brösarps Gästgifveri. Vi var där för exakt ett år sedan och jag åt exakt samma sak;skånska revben med äbblamos, rödkål och gräddsås. Varför ändra ett vinnande koncept liksom!? Denna rätt har en så perfekt kombination av sött salt och surt.


Maten var underbar men som en sten i magen. Promenad blev den givna aktiviteten efteråt. Det höll på att skymma och ljuset vid havet var förtrollande. Visst ser bilden ut som en akvarell?


(Det är A som tagit den.) Vi gick en lång runda i mina släktingars hem-by och jag visade A var vi lekte som små och berättade anekdoter och mindes vad vi lekte. Mörkret föll snabbt och vi fick pinna på för att hålla oss varma.

Inte ett levande väsen syntes till, det kändes som om vi var ensamma i hela byn sånär som på mormor och morfar som osynliga smög efter oss och var glada för besök.

Innan vi körde hem åkte vi tillbaka till kyrkan (där vi gifte oss!) för att se om ljusen vi tänt vid graven fortfarande brann. Det var mässa i kyrkan och marshaller brann runt kyrkan och längst med uppgången. När vi kom på höll såg det mäktig och vackert ut. Ljusen vi hade tänt brann också för fullt. Vi sjöng för morfar som fyllde 95 (!) i veckan och körde sen hem fulla av liv och trötthet.

8 kommentarer:

  1. jag antar att A redan hade hört historien om flotten i vitemölle hamn?? den historien som vi alltid kör men tror att vi aldrig har berättat, typ!

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag måste hitta nån att åka dit med. Var ju där för ett par helger sen, men du vet... det blev ju ingen kvalitetstid direkt.
    Vad litet revbenet ser ut... blir man mätt på det? Ser väldigt gott ut för övrigt.
    Gav sig mormor o mofar tillkänna?

    /Sis!

    SvaraRadera
  3. mysigt påösterlen- vill bo där! ska se om jag kan få med erik en sväng nästa gång jag kommer ner. vill till hans mor i simrishamn med och hälsa på, fått för mig att hon bor mkt fint precis vid havet.

    vilken tur att du påpekade att andreas tagit fotot och inte du ;)

    vad kul det var att komma till er! hoppas vi kan ta ett längre besök snart (ett som räknas ;)).

    kram

    SvaraRadera
  4. Ojojojvad mysigt det var. Vackert väder, god mat och underbart sällskap.

    Bök

    SvaraRadera
  5. Låter som en underbart härlig dag, ni verkar ha det sååå mysigt tillsammans! Underbart!

    Gillar du det kalla vädret och blåsten? Då skulle du ju bo på Långö :) Jämt när vi gick över bron innan så höll man på att dö utav kylan, fy jag hatar den! ;)

    SvaraRadera
  6. Vilken härligt utflykt, det var så jag verkligen fick känna doften av tång här hemma. :D Jag har sagt några gånger till Johanna, att du borde bli författare. Du är himla duktig på att skriva så man sätter sig in i hela miljön. Maten såg grymt go ut. och choklad som är så gott! nä jag får äta min ostmacka nu till frukost istället. :D

    SvaraRadera
  7. så fint beskrivet med promenaden och erat osynliga sällskap! perfekt bild till också.

    /puss från pyro.

    SvaraRadera
  8. Finns det ett ställe som verkligen kan kännas kallare än blåshålet här? ;p

    SvaraRadera