fredag 27 november 2009

Kalkon och cidersås.

På jobbet pratade vi om fredagsmat. Alla utom jag sa att de inte alls är intresserad av att laga mat på fredagkvällar. De tar något enkelt och snabb-lagat eller tar de hem lite thai-mat eller sushi. Jag är precis tvärtom! Efter jobbet på fredagen är det så kul att botanisera i affären medan man finular på något som man kan koka i hop.

I dag blev det kalkonfilé. Köpte med en burk äpplecider hem för äpple och kalkon är godis ihop. Väl hemma stekte jag lök och äpple i smör. Efter ett tag hällde jag på cidern och lät det koka ihop. En timme senare fanns en smakstark syrlig sås kvar i kastrullen.  I med lite vispgrädde så blev middagen en höjdare.

A sa om och om igen att jag måste skriva ner hur jag gjorde så att vi kan göra det igen. Så jag antar att det bidde godkänt.

Nu kanske ni tror att jag alltid tycker att jag lagar jättegod mat. Det gör jag inte. I söndags lagade jag en fisksoppa som inte funkade alls. Varken då eller i matlådan. Usch, jag vill inte tänka på den ens.

Det första jag tänkte på i morse var att i morgon är det sovmorgon! Jag behöver inte ens få sova så länge, bara jag slipper ge mig ut i kylan och regnet. Varje morgon önskar jag att jag fick sitta kvar vid frukostbordet och läsa tidningen.

Och dricka te! Och tända ljus!  Jag behöver verkligen koppla bort jobbet några dagar. Vi har så mycket att göra och den dominerande känslan är otillräcklighet. Hela veckan har chefen tjatat om att jag ska jobba i morgon. Men jag orkar inte. Det ska bli så behagligt att bara vara hemma i min lilla bubbla och göra adventsfint och förbereda inför söndagens glöggbjudning.

Nu ska jag lägga mig och läsa nya Allt om Mat, det var julgodis-reportage i!!!

6 kommentarer:

  1. Det låter väldigt gott. Behövdes det ingen typ av fond el dyl. i såsen?
    Jag tycker också att det ska bli ovanligt skönt med helg. Sjukt trött ikväll. Undrar vad jag lagt extra energi på just den här veckan...?
    Din chef är en gris. Hon kan sitta där och pilla på sin söndriga dator hela helgen, det är nog ingen som vill umgås med henne ändå.

    /Sis.

    SvaraRadera
  2. Såsen var så sjukt god. Osannolikt god. Oerhört god. Jag har inte ens nämnt köttet än. Det smälte i munnen. Oj oj oj. I am one happy camper.

    God natt!

    Bök

    SvaraRadera
  3. dom behöver ju inte köra ut all kraft ur dig på jobbet bara för att skovet börjat vända.

    maten såg kanongod ut! hoppas ni får en mysig helg :) kram

    SvaraRadera
  4. hmmm, låter som om man skulle försöka tigga till sig en liten iller-matlåda...
    julgodisreportage är mkt viktiga. nästan viktigast av alla reportage i tidningar. *vet*

    /pyro.

    SvaraRadera
  5. Hoppas du kunnat vara hemma i dag, första advent, och mysa av ditt hem med massa julpynt och gotter.
    Jobba ska man göra, men inte jämt..Och extra ska man bara göra när man känner att man tycker det är roligt!
    Skickar en stor kram!

    SvaraRadera
  6. Känner igen känslan. Otillräcklighet var ordet =(

    SvaraRadera