måndag 9 november 2009

Den som väntar på något gott...


Förra söndagen beställde jag böcker från Adlibris. Jag gör det emellanåt. Det är bekvämt och det känns alltid spännande att packa upp paketet och titta på böckerna på riktigt. Lite som mini-julafton.

I går kväll var jag djupt bekymrad eftersom jag ännu inte mottagit något meddelande om att böckerna var packade eller skickade. I vanliga fall brukar jag ha paketet inom en vecka. I morse låg där dock ett mail som talade om att nu är böckerna skickade. JAA! Hann bli lite orolig att jag gjort om systerns misstag och beställt hem e-böcker istället...

Boken ovan till höger är en av dem som jag har köpt. Jenny Nyströms bilder är riktig jul för mig, så stämningsfulla och fina. Boken innehåller även fakta om Sveriges jultraditioner; var seder kommer från, exempel på traditioner och minnen om jular förr. Hoppas att boken är så rolig och mysig som den verkar. Det är ju alltid lite av ett lotteri att köpa böcker man inte bläddrat i.



En annan bok som jag köpte är Det blåser på månen. Jag har de senaste 15 åren tänkt att jag ska läsa om denna och nu ska det alltså bli av. Det är egentligen en barn/ungdomsbok. Så varför? Jo, jag minns boken som så otroligt koko och märklig. Jag känner att jag bara måste ta reda på om författaren var skruvad i huvudet när han skrev den, om det finns någon dold politisk propaganda eller om den i själva verket inte var så konstig när allt kom omkring, kanske bara ovanligt fantasifull? Jag pratade med min syster om den och hon tyckte också att den var konstig och på gränsen till kuslig, bisarr, när hon läste den. Oavsett, så är utsidan väldigt vacker tycker jag. Förmedlar löften om en magisk känsla.



I dag efter jobbet var jag ute och åt med en vän. Vilket busväder! Utanför fönstret ven vinden och regnet piskade mot rutan. Det var gemytligt att sitta inne med tända ljus, äta god mat och babbla på om allt möjligt. Vägen hem var mindre angenäm men jag har inte mage att klaga när ett varmt hus och en skön soffa väntade på mig.

I morgon är det dag 2 på en kurs vi går genom jobbet, om kommunikation. Det är ganska intressant och ett trevligt avbrott i det vanliga utredandet. Tyvärr kan jag inte låta bli att tänka på att jag måste arbeta ifatt de här två dagarna någon annan gång... men eftersom jag inte kan göra något åt det är det lika bra att inte slösa energi på det.

7 kommentarer:

  1. Tänkte precis också att det var en väldigt vacker bild på "Det blåser på månen"... sen läste jag att du skrivit det. =)
    Bläddrar gärna igenom Nyströmboken sen när jag kommer på visit!

    Din sista mening i inlägget är mycket bra!! Så ska man tänka!

    /Sis!

    SvaraRadera
  2. beställa böcker är ju så lätt, varför gör man inte det? har dock funderat på böcker till julklappar, eller är det för tråkigt?

    SvaraRadera
  3. Nu är friden åter i vårt hus. Det har varit mycket fokus på de försvunna böckerna. Månenboken ska jag oxå läsa!

    Bök

    SvaraRadera
  4. hi hi rolig kommentar av din make. Du har så rätt när det gäller att inte slösa energi på sånt som inte gå att lösa för tillfället. Tänk om jag tänkte så lite oftare. Men jag ska nog lära mig att göra det nu!
    Tack för kommentaren. Hoppas du din utbildning och allt du ska jobba igen går bra.

    Ps ser att det inte bara är jag som är beroende av böcker.D.s

    SvaraRadera
  5. "Det blåser på månen" är en barndomsklassiker för mig, men även jag minns den som flummig och snurrig! Ska nog också försöka att läsa om den. Det har varit riktigt ruskväder här i Karlskrona också kan jag lova. Skulle gå på bio men den var inställd. Kvällen slutade med skräckfilm i 3D, haha! / Ankan

    SvaraRadera
  6. Oj tack för en sån fin kommentar!!!!

    Jag ville skriva en massa till dig efter att vi hade setts men jag visste inte vart jag skulle börja ;)

    Du är så annorlunda mot vad jag hade föreställt mig, på ett positivt sätt, du är verkligen en frisk fläkt som bjuder på dig själv.
    Så pigg alltså! Och glad!

    Jag hade genom att endast ha läst din blogg fått en uppfattning om att du var blyg...konstigt!
    Du är finare i verkligheten än på bild (om man nu får skriva så utan att det låter fel eller elakt??) Din nya frisyr är kanonbra!!!

    SvaraRadera
  7. Ser fram emot ett omdöme om böckerna när du läst dem =)

    SvaraRadera