tisdag 24 november 2009

A får en idé.

Trots att min käre A har naturen emot sig (han är blond) så har han då och då sina ljusa stunder. Som i helgen när han knäckte en två år gammal nöt; var ska vi göra av våra växtvänner på vinterhalvåret? Vissa växter mår bra av att stå lite svalt och vila några månader om året. Vi har prövat att ha dem i källaren men där är det för mörkt. Vi har prövat i österläge men där är det för varmt och så vidare. Så slog det A att vi ju har en vind med ett vindsfönster; svalt och ljust! Ett blomsterbord ordnades.

Här ska gänget sussa, dricka läsk och ha det allmänt gött tills vi bestämmer sig för att de är välkomna ner igen. Det är ju även så att vissa växter inte ser för roliga ut under vintern, bladlösa och skruttiga. Deras dekadens går i skov, oftast under vinterhalvåret, och då får jag bara städa efter dem och de känner aldrig för att blomma. Detta är nu inget som jag säger till dem personligen -viss taktkänsla har jag -men jag är glad att jag slipper se dem. (Så akta er ni med skov, så jag inte slänger upp er också på vinden  -ni vet vilka ni är...).

Sen över till en annan liten gynnare...

Vår absolut egna chiliplanta! En frukt har den producerat. Snart ska jag skörda den och laga till den i ett recept där den verkligen får glänsa. Jag är djupt imponerad över att det faktiskt kom en frukt från det pyttiga fröet jag sådde.

A har i kväll varit ute och plockat upp ännu flera kroppsdelar från syrénen. Vilken massakrer! Nu börjar han få ordning på det men den sista stocken får nog pappa fixa med sin motorsåg.

Nu ska jag äta en macka och se på Halv åtta hos mig. Det är roligt! Någon som såg förra veckan? Den där Peep var ju en riktig lirare!

5 kommentarer:

  1. Ja jag är blond och jag ska köra motorsågen. Inte svärfar.

    Bök

    SvaraRadera
  2. How clever liksom. Nu blir det ju dessutom mycket trevligare att hämta o lämna madrasserna där uppe. :P Då kan man ju passa på att ta ett snack med växterna så mår de bra ett tag till.

    Ja jag såg Peep, han var udda den killen. Vet inte riktigt _var_ jag ska placera honom...? (För jag placerar alla, varesig de vill eller ej...)

    Vad blir det för maträtt som chilin skall hackas ner i?

    /Sis!

    SvaraRadera
  3. kanske blir lite svårt att kasta upp folk med skov på vinden om man redan sitter där själv? ;)
    skämt åsido, bra ni fick upp de dära växterna dit, de ser ofta för bedrövliga ut. lika mkt som de förhöjer ett rum kan de dra ned det, och det är synd när man har så fint i övrigt som ni har.

    /puss från pyro.

    SvaraRadera
  4. Ibland är det allt bra med killar som tänker till ;o)

    SvaraRadera
  5. ... ja, trots att de är blonda. Men denna killen är bara blond i håret, f.ö är han brunett tydligen :-). Så därför behöver han inte byta hårfärg.
    Tur!

    SvaraRadera