onsdag 7 oktober 2009

En skatt från min skatt.

Till och från under mitt och A:s liv ihop har vi haft högläsning tillsammans. Vi har nästan alltid valt en ganska "lätt" bok som man kan lägga ifrån sig en vecka och ändå komma in i efter en sida igen. Oftast har det blivit böcker som vi läst när vi var yngre; ett gediget antal Astrid Lindgren, Gripes hela Skuggserie och böcker av Roal Dahl. Vi varvar ner bra genom högläsning och det är himla mysigt att kvälls-läsa tillsammans då och då i stället för var för sig som vi oftast gör.

Pappersbröllop var det vi firade. Vad passade då bättre, tänkte A, än att ge oss en bok? A överraskade mig med ett jättefint exemplar av Skattkammarön. Den är illustrerad i vackra akvarellbilder och ganska tjock. Detta är nog en av få klassiker som jag inte läst någon gång. Vilken bra present, något som får oss båda att slappna av och ha det gott och något som är till oss tillsammans. Är inte böcker en oslagbar gåva i nästan samtliga fall?! Och jag är svag för vackra böcker, sådana man kan sitta och bläddra i och titta i, bara njuta.

Det bankas och skruvas det skåp på nedervåningen så nu får jag lägga mig och läsa själv istället. Agatha Christie väntar!

6 kommentarer:

  1. vilket mysigt sätt att umgås. kram

    SvaraRadera
  2. Det ska bli spännande. Och mysigt.

    Bök

    SvaraRadera
  3. Det skulle vara oerhört intressant att veta vad folk som inte känner er tror att ni är för typer. :P
    Boken ser väldigt fin ut!

    /sis.

    SvaraRadera
  4. Oj vad gulliga grejer ni har för er, jag får nästan ångest för det lilla vi gör ihop ;)
    Vilket mysigt sätt att umgås, och ni måste ha blivit duktiga på att läsa högt vid detta laget.

    Jag dricker ört te utan koffein men visst honung är ju sött och det gör ju en pigg ;)

    SvaraRadera
  5. så härligt med högläsning, farmor läste ofta för oss när vi var mindre. Jag älskar att lyssna om det är en bra bok och en bra berätta röst. Oj vad det händer i köket, ska bli så spännande att se hur det bli. Vi ska köpa ett sånt vitrinskåp från jysk (vitt) men just nu var dom dyra igen, men dom ska ha samma erbjudande nästa vecka igen så då ska vi banka på dörren kl 10. Har ni satt i hop era? ni köpte två eller?

    SvaraRadera
  6. Vad härligt det låter. Jag hoppas att jag och Husse också kan ha lite högläsning ihop en dag. Kanske en bra övning för att lära sig svenska dessutom...

    SvaraRadera